Betaling

Spørsmål og svar

Hvordan betaler jeg en regning i nettbanken?

Når du skal betale en regning i nettbanken går du til min oversikt og velger betale. Velg kontoen du ønsker å belaste, skriv inn kontonummer til mottaker og trykk neste. Deretter velger du forfallsdato, skiver inn KID/melding til mottaker og til slutt beløp. Trykk så betal. Du kan også trykke på Betale øverst i nettbanken. Her vil du komme til samme betalingsmetode.

Hvor ser jeg betalinger til forfall?

Betalinger til forfall ser du på forsiden i nettbanken. Der summeres alle forfall neste 30 dager.

For å se lengre frem i tid må du trykke nederst på "Se alle forfall".

Hva gjør jeg hvis en AvtaleGiro-regning har blitt stoppet?

Du har selv satt en månedlig beløpsgrense pr. avtaleGiro-avtale. Hvis betalingen overskrider denne grensen, stoppes betalingen, og du får varsel om dette i nettbanken.

For å øke beløpsgrensen går du inn på Mine betalingsavtaler og endrer beløpsgrensen på avtalen ved å trykke på avtalen du vil endre, og deretter endre.

Hvor ser jeg transaksjoner på konto?

Du kan se transaksjoner på din primærkonto på nettbankens forside.

Ønsker du å permanent endre hvilken konto som vises i transaksjonslisten på forsiden må du endre primærkonto. Dette gjør du ved å trykke på kontoen du ønsker å gjøre til primærkonto og velge Kontoinnstillinger. Deretter huker du av at dette skal være din hovedkonto.

Hvordan får jeg kvittering ved betaling i nettbank?

Du får kvittering i nettpostkassen din hvis du velger Kvittering uten oblat når du betaler. Hvis du ikke gjør dette, kan du finne igjen transaksjoner på kontoutskriften eller i transaksjonsarkivet.

Trenger du et oblat, for eksempel til å klistre på et medlemskort, velger du Kvittering med oblat.

Hvordan slette en AvtaleGiro?

Du kan slette en AvtaleGiro-avtale i nettbanken. Gå inn på Mine betalingsavtaler i hovedmenyen, finn avtalen du ønsker å slette, trykk på avtalen, og deretter slett.

Betalingsmottakeren vil få beskjed om at du har slettet avtalen. Du vil deretter få fakturaen tilsendt som eFaktura dersom du har inngått avtalen «Ja takk til alle eFaktura». Dersom du ikke har inngått avtalen vil du motta papirfakturaer fra denne betalingsmottakeren.

Hva skjer med mine eFaktura-avtaler når jeg bytter bank?

Du trenger ikke å si opp dine eFaktura-avtaler om du bytter bank. eFaktura skal dukke opp hvor du er kunde og har nettbank.

Hvordan slette en eFaktura?

Når du mottar en ny eFaktura vil du bli varslet i nettbank. Du kan da slette eFaktura-kravet i nettbanken før du godkjenner betalingen, ved å trykke på Slett. Når du sletter eFaktura-kravet vil du få spørsmål om du ønsker å reservere deg mot krav fra denne utstederen. Det betyr at om du mottar faktura fra denne utstederen ved en senere anledning, så vil fakturaen komme på papir.

Ønsker du å slette en eFaktura-betaling som du allerede har godkjent, gjør du dette fra Forfallsmappen i nettbanken.

Hva er AvtaleGiro?

Med AvtaleGiro kan du automatisk betale faste regninger som for eksempel strøm, telefon og forsikring. Du får melding i nettbanken i god tid før forfallsdato slik at du til enhver tid har god oversikt. En AvtaleGiro legger seg automatisk inn i forfallsmappen din, det vil si at du slipper å godkjenne betalingen før den trekkes fra din konto.

Kan jeg motta eFaktura på vegne av andre?

Ja, du kan gi fullmakt for eFaktura under Betalingsavtaler i menyen i nettbanken.

Kan jeg stoppe AvtaleGiro-betalinger?

Du kan selv stoppe en AvtaleGiro-betaling i nettbanken. Gå til forfallsmappen, trykk på betalingen og velg Stopp. 

Hvordan kan jeg reservere meg mot enkelte eFakturatilbydere?

Du kan reservere deg mot eFakturautstedere som du ikke ønsker å motta eFaktura fra. Dette gjør du selv i nettbanken. Velg Betalingsavtaler under hovedmenyen, og velg Reservasjon eFaktura.

Hvor endrer jeg hvilken e-post jeg ønsker å benytte for varsling av eFaktura?

Har du sagt «Ja takk til alle», kan du endre epostadressen din selv i nettbanken eller mobilbanken. Gå til menyen, trykk på Opprett Ja takk til alle eFaktura, trykk på avtalen og deretter Endre eFakturaopplysninger. Du endrer e-postadressen nederst på siden. Det er viktig at denne stemmer overens med e-posten du har registrert i kontaktinformasjonen din.

Har du ikke sagt «Ja takk til alle», må du først inngå avtale. Det gjør du i nettbanken ved å velge åpne menyen og deretter trykke på Opprett Ja takk til alle eFaktura. Etter at du har inngått avtale, så kan du endre e-postadresse og/eller mobilnummer om du ønsker det.

Hvordan kan jeg opprette AvtaleGiro eller eFaktura?

AvtaleGiro er en tjeneste for automatisk betaling av faste regninger på forfallsdato. Ønsker du å opprette AvtaleGiro, gjør du det selv i nettbanken. Velg Betalingsavtaler i hovedmenyen. Søk opp utsteder du ønsker å inngå AvtaleGiro med.

eFaktura er en tjeneste for å sende fakturaer elektronisk. Har du sagt «Ja takk til alle» vil du automatisk få faktura ferdig fylt ut i nettbanken. Du må fortsatt godkjenne fakturaen for at den skal bli betalt.

Hva koster en utenlandsbetaling?

Se våre prislister for utenlandsbetaling:

Hvorfor får jeg ikke utført utlandsbetaling?

Det er fort gjort å bli utsatt for nettsvindel, og vi gjør vårt beste for at det ikke skal skje med våre kunder. Derfor har vi ikke aktivert utenlandsbetaling som standard for nye kunder. Det er heller ikke aktivert for utenlandsbetaling hvis det er mer enn 365 dager siden du utførte forrige utenlandsbetaling.

Ta kontakt med oss dersom du ønsker å gjennomføre en utenlandsbetaling, men ikke får dette opp som en mulighet i nettbanken.

Hvem har ansvaret hvis pengene blir overført til feil konto?

Ved betaling gjør vi en automatisk sjekk av at kontonummeret er gyldig. Det er du som kunde som er ansvarlig for å sjekke at mottakers kontonummer og opplysninger du oppgir er korrekte. Kontakt kundeservice snarest hvis et slikt tilfelle skulle oppstå.

Kan AvtaleGiro kombineres med eFaktura?

AvtaleGiro og eFaktura kan kombineres såfremt betalingsmottaker tilbyr dette. Du blir varslet om neste betaling per epost og betalingen skjer automatisk på forfallsdato. Har du sagt «Ja takk til alle» så vil fakturaen sendes elektronisk og du unngår fakturagebyr fra betalingsmottaker. Fra du mottar epost varsel om betaling kan det ta 3-4 dager før eFaktura detaljene er synlige i nettbanken.

Hva er Landkreditt Bank sin SWIFT adresse?

Vår SWIFT-adresse (BIC-kode) er LANDNOK1.

Les mer om utenlandsbetaling

Kan jeg bruke Vipps?

Ja, vi støtter Vipps. Last ned Vipps-appen og knytt den til opp mot ditt kontonummer. Vipps kan brukes hos utvalgte leverandører på nett eller i butikk, eller ved overføring av penger med andre Vipps-brukere.

Kan barn bruke Vipps?

Ja, Vipps fungerer for barn under 15, dog med noen restriksjoner.

Vipps under 15 fungerer som en enklere versjon av Vipps, der foreldrene har full oversikt. Barn kan ikke opprette en profil uten foreldrenes hjelp, barnets profil hører til foreldrenes, og foreldrene bestemmer om den under 15 skal få sende penger til andre, eller kun motta penger.

Barn kan bare vippse til andre venner og familie dersom begge foreldre godkjenner det på forhånd i sin egen Vipps. Foreløpig kan dessverre ikke barn under 15 vippse til lag, foreninger og bedrifter.

Dette trenger barnet under 15 år for å kunne opprette Vipps:

  • En norsk bankkonto i sitt navn
  • Et norsk mobiltelefonnummer
  • Begge foreldre må ha Vipps

For å sende penger med Vipps må også foreldre ha signert en nettbankavtale på vegne av barnet.