Se opp for svindelforsøk

Akkurat nå mottar mange av våre kunder falske SMS som utgir seg for å være fra blant annet Kredinor, Namsmannen, Digipost og andre.

Akkurat nå mottar mange av våre kunder falske SMS som utgir seg for å være fra blant annet Kredinor, Namsmannen, Digipost og andre.

SMS inneholder lenke til en nettside. Dersom du klikker på denne lenken kommer du til en falsk nettside som fisker personlige detaljer, koder og passord.

Når du har klikket inn og lagt inn detaljene, ringer svindlerne og utgir seg for å være fra Landkreditt eller politiet. I denne samtalen ber de om passord og koder for å stoppe svindel.
Passord og kode benytter de for å logge inn i din nettbank og tappe kontoen for penger.

OBS OBS! Vi vil aldri be deg om passord eller koder over telefon. Får du en slik samtale, legg på og kontakt vårt kundesenter på 23 00 08 00.

Nedenfor ser du eksempler på hvordan en svindel-SMS kan se ut.

Phishing1.JPG

phishing2x.JPG

Hva kan du som kunde være oppmerksom på?

  1. Ikke trykk på lenke i SMS eller epost. Skriv heller inn den ordinære adressen, eksempelvis www.kredinor.no i nettleseren og logg inn der om du har et kundeforhold hos Kredinor. Er SMS reell, vil du alltid finne informasjon om henvendelsen ved å gå via selskapets nettside fremfor via SMS i lenke.
  2. Se nummeret det ringes fra. Svindlerne ringer ofte fra forskjellige mobilnumre. Vi har telefonnummer i 23000800- serien og 23000900-serien.
  3. Ikke oppgi passord eller koder over telefon. Dette vil vi aldri be deg om.
  4. Er du usikker, legg på og ring 23 00 08 00. Vårt kundesenter kan bistå deg dersom du er utsatt for falske telefoner. Har du mottatt telefon, er det stor sannsynlighet for at passord og koder allerede er på avveie.
  5. Mottar du en falsk SMS, kan du tipse oss om denne på sikkerhet@landkreditt.no