Ikke bli en del av svindelstatistikken før jul

Julehandelen er i full gang, og det samme er dessverre også svindelforsøkene. For tiden prøver svindlerne å lure deg med en SMS knyttet til BankID. Vi ber våre kunder være på vakt.

Svindelen går ut på at du får en SMS med melding om at BankID er sperret, og det henvises til en lenke hvor du kan få fikset problemet. Får du en slik SMS: Ikke klikk på lenken!

Svindlerne benytter seg gjerne av ferie og høytider til å gjøre sine fremstøt. I år benytter de seg dessuten av driftsutfordringene som BankID for tiden opplever. 

Vanskeligere å gjennomskue

Svindlerne blir stadig mer proffe. I det senere har vi sett at svindlerne sender ut SMS-er med samme avsenderadresse som BankID. Dermed kan SMS-en bli liggende i meldingstråden for tidligere meldinger du har mottatt om BankID. Dette gjør at svindelen blir enda vanskeligere å gjennomskue.

SMS-en sier at din BankID er sperret og lenker til en ny side. Dette er en side svindlerne overvåker og benytter for å hente ut din BankID-login, slik at de kan få tilgang til nettbanken din.  

Ikke klikk på ukjente lenker

Et budskap vi ikke kan gjenta ofte nok; vær varsom med å klikke på lenker du mottar på SMS eller e-post. Svindlerne har med tiden blitt proffere i formuleringene, og SMS-en du få kan ved første øyekast se ekte ut. Men vær på vakt.

Vi anbefaler at du sletter meldingen du har fått.

Mer informasjon om SMS-svindel og hva du eventuelt bør gjøre hvis du er uheldig og klikker på en lenke fra svindlerne, finner du i denne artikkelen.