Spørsmål og svar om reiseskade

Hva gjør jeg om bagasjen blir forsinket?

Er bagasjen din forsinket, må du huske å melde fra om dette på flyplassen. Ta kontakt med flyselskapet eller skrankepersonellet ved bagasjeutleveringen. Det er viktig at du får en bekreftelse på at bagasjen er forsinket (PIR-rapport). Deretter kan du gjøre nødvendige innkjøp av klær og toalettsaker med inntil kr 6.000,- pr sikret - husk å ta vare på kvitteringer. Nødvendige innkjøp ved forsinket bagasje, gjelder ikke på siste flyplass ved hjemreise, men meld uansett fra ved bagasjeutleveringen, slik at du får en PIR-rapport.

Hva gjør jeg om innsjekket bagasje får skade?

Ved skade på innsjekket bagasje må du melde fra på flyplassen, slik at de får inspisert bagasjen, og du får en bekreftelse (PIR-rapport) på skaden. Dersom skaden ikke oppdages på flyplassen, kan du melde fra i inntil syv dager etter reisen. Husk at kostbare og skjøre gjenstander, som for eksempel kamera, PC og smykker, ikke skal sendes i innsjekket bagasje, og derfor ikke dekkes av reiseforsikringen.

Det er store forsinkelser på reisen, hva gjør jeg?

Dersom du opplever forsinkelse eller kanselleringer av reisen din, tar du først kontakt med fly- eller reiseselskap. De kan ofte hjelpe deg med ombooking, eller å få pengene tilbake. Utgifter som ikke erstattes av reiseselskapet kan du søke erstattet som reiseskade. Sørg for å få en bekreftelse på årsaken til forsinkelsen og varigheten på forsinkelsen. Det er også viktig at du tar vare på alle kvitteringer på det du ønsker erstattet.

Visste du at vår reiseforsikring har SmartDelay+, som gir tilgang til lounge ved forsinkelser på mer enn en time? Husk å registrere reisen senest 2 timer før avreise.

Hva gjør jeg om jeg opplever en ulykke på reisen?

Trenger du akutt medisinsk hjelp? Oppsøk lege eller sykehus så fort som mulig. SOS alarmsentral: + 45 7010 5050 (døgnåpen telefon) bistår med legehjelp og hjemtransport fra utlandet.

Fører ulykken til uforutsett store kostnader, eller om du trenger å endre hjemreisetidspunkt, kan du kontakte oss på telefon: 22 47 24 52.

Ta vare på alle medisinske dokumenter fra behandlingen, for eksempel legeerklæringer og resepter.

Jeg må avbestille reisen, hva dekker forsikringen?

Avbestill reisen der du kjøpte den, og sjekk hva du kan få refundert fra reiseselskap/reiseleverandør. Det du ikke får refundert kan du søke erstattet på reiseforsikringen. Reiseforsikring dekker blant annet avbestilling ved sykdom, ulykker, dødsfall og reiseråd fra Utenriksdepartementet som fraråder reiser til reisemålet ditt. Det vil da dekkes forhåndsbetalte utgifter til opphold og transport.

Sjekk fullstendige vilkår for reiseforsikringen

Jeg har blitt frastjålet eiendeler på reisen, hva gjør jeg?

Blir du frastjålet eiendeler eller ranet på ferie, må du melde tyveriet til lokalt politi så fort som mulig. Når du kommer hjem fra reisen må du i tillegg melde tyveriet til norsk politi. Dette er viktig for at tyveriet blir registrert, og for at vi kan få et saksnummer for å behandle saken. Reiseforsikring dekker ikke tyveri av gjenglemte eiendeler, eller eiendeler du mister.