eFaktura blir enklere

Nå blir det enda enklere å betale regninger. Ved å si «Ja takk til alle» eFakturaer i nettbanken, vil du nå automatisk få eFaktura allerede fra første regning fra nye leverandører du kjøper tjenester fra.

Dermed slipper du å gå inn i nettbanken for å inngå avtaler om eFaktura med bedrifter én og én.

Ved å si «Ja takk til alle» i nettbanken, gir du oss generell aksept til å motta eFaktura automatisk fra første faktura fra bedrifter som tilbyr eFaktura.

Vil du fortsette med eFaktura? Husk å takke ja.

1. desember. Vær obs på denne datoen. Har du ikke sagt «Ja takk til alle» innen 1. desember, vil du nemlig ikke kunne inngå nye eFaktura-avtaler.

Hva innebærer dette i praksis? Vi kan gi deg et eksempel. Har du for eksempel strømleverandør A og bytter til strømleverandør B etter 1. desember, vil du ikke kunne opprette en ny eFaktura-avtale med din nye strømleverandør dersom du ikke har sagt «Ja takk til alle».

Fra 15. mai 2022 vil dine gamle eFaktura-avtaler dessuten opphøre dersom du ikke velger «Ja takk til alle»-muligheten i nettbanken. Disse fakturaene vil du dermed motta som papirfakturaer i posten i stedet.

Vil du unngå dette, husk å si «Ja takk til alle». Dermed fortsetter du å rute dine betalinger elektronisk via nettbank og mobilbank, og du sparer både papir og penger.

Hvor sier jeg «Ja takk til alle»?

For å si "Ja takk til alle" må du logge deg inn i nettbanken. Velg Betalingsavtaler i hovedmenyen.

Meny_nettbank.jpg

Har du ikke sagt "Ja takk til alle", vil følgende boks dukke opp.JTTA_ikke_samtykket.jpg

Klikker du deg videre her, får du muligheten til å takke ja.

Følg med på eFakturaene

Også etter endringen må eFakturaer godkjennes og behandles i nettbank eller mobilbank.

Husk å kontrollere at eFakturaer du mottar stemmer overens med det du har avtalt med bedriften du kjøper varer eller tjenester fra. Er eFakturaen feil eller uberettiget, kan du slette den i nettbanken eller mobilbanken.

Betaler du fakturaer for andre?

Betaler du eFakturaer for andre, kan du oppleve at disse fakturaene ikke lenger er i nettbanken etter 1. desember. eFakturaer vil kun være synlig i nettbanken til den som har inngått avtalen med den de har kjøpt tjenesten av. Ønsker du fortsatt å få inn eFakturaen inn i din nettbank, må du kontakte den som har sendt eFakturaen og få byttet hvem som er eier av tjenesten. 

Kjenner du ikke til eFaktura?

eFaktura er en tjeneste som lar deg motta fakturaer elektronisk. Du mottar fakturaen i nettbanken eller mobilbanken, og så må du godkjenne eller slette fakturaen der.