Slik laster du ned mobilbanken på din telefon Mobilbanken er tilgjengelig i App Store for iOS-telefoner og i Google Play for Android-telefoner. Aktivering Når du har lastet ned mobilbanken må du aktivere app-en før første gangs bruk. Følg veiviseren på mobiltelefonen. Den tar deg igjennom følgende steg: 1. Les og godta personvern. 2. Skriv inn ditt mobilnummer. 3. Skriv inn ditt fødselsnummer. 4. Velg identifiseringsmetode. Her benytter du samme identifisering som du har til pålogging i nettbanken. Velger du BankID på mobil må du være sikker på at du har installert dette i nettbanken. 5. Skriv inn aktiveringskoden du har mottatt på SMS. 6. Velg en personlig firesifret kode som kan benyttes til pålogging i mobilbanken. 7. Velg om du ønsker å aktivere fingeravtrykk som påloggingsmetode. Denne kan brukes i tillegg til koden du valgte over. For å kunne bruke dette må du ha en iOS-telefon med fingeravtrykkleser, eller Android 6.0 eller senere med fingeravtrykkleser. 8. Fullført! Mobilbanken er klar til bruk. Slik bruker du mobilbanken Mobilbankens forside består av 3 elementer. 1. Meny. Oversikt over alle funksjoner i mobilbanken. 2. Smartkort. Her ser du meldinger fra banken og eFaktura som er klar til godkjenning. Sveip til neste kort eller trykk på krysset for å lukke. 3. Oversikt over kontoer. Trykk på ønsket konto for betale, overføre, se forfall, siste bevegelser eller endre kontoinnstillinger. Menyvalg og funksjoner I menyen finner du følgende funksjoner. Betale og overføre. Her kan du legge inn betalinger eller overføre mellom egen kontoer. Forfallsoversikt. Se betalinger eller overføringer som ligger til forfall. Meldinger. Her kan du sende meldinger til banken eller lese meldinger du har mottatt. Kort. Oversikt over egne kort, bestille nye, sperre kort og hente PIN kode. Mine fond. Her finner du oversikt over egne fondsandeler og kjøpe, selge eller opprette spareavtaler. Betalingsavtaler. Oversikt over dine faste overføringer og betalinger. I tillegg kan du opprett nye faste overføringer eller faste betalinger. Beløpsgrense. Sett beløpsgrenser for nett- og mobilbank Autentisiering. Denne menyen er kun aktuell for deg som har gitt tredjeparter direkte kontotilgang, og søker å utnytte biometri hos tredjepart for belastning av konto i Landkreditt. Personvern. Informasjon om vår behandling av personopplysninger. Gå til nettbank. Hopp rett inn i vår ordinære responsive nettbank med tilgang til flere tjenester. Spørsmål og svar Jeg har glemt koden til mobilbanken – hva gjør jeg? Du må slette app-en på telefonen din, og installere den inn på nytt. Når du aktiverer mobilbanken på nytt, vil du få mulighet til å lage ny kode. App-en finner du i App Store eller i Google Play. Fikk du svar? Ja Nei Takk for tilbakemeldingen! Kan flere bruke mobilbanken på samme mobil eller nettbrett? Nei. App-en og mobilen eller nettbrettet er personlig og lagres på den som registrerer seg. Om flere må bruke banktjenester på samme mobil eller nettbrett kan man logge inn i nettbanken via nettleseren. Fikk du svar? Ja Nei Takk for tilbakemeldingen! Kan jeg installere mobilbanken både på telefon og nettbrett? Ja, mobilbanken er i hovedsak lagd for mobil, men vil fungere godt også på nettbrett. App-en finner du i App Store og Google Play. Fikk du svar? Ja Nei Takk for tilbakemeldingen! Mobilbanken er låst. Hva gjør jeg? Du må slette app-en på telefonen din, og installere den inn på nytt. Når du aktiverer mobilbanken på nytt, vil du få mulighet til å lage ny kode. App-en finner du i App Store eller i Google Play. Fikk du svar? Ja Nei Takk for tilbakemeldingen! Er det trygt å bruke mobilbanken med bare kode eller fingeravtrykk? Ja, det er trygt! Når du registrerer deg i mobilbanken første gang med BankID, BankID på mobil eller uten BankID, får vi en elektronisk signatur som vi lagrer med informasjon om din telefon. Dette gjør at vi kan gjenkjenne deg og din telefon når du senere logger inn i mobilbanken. Husk å bruke tastelås og kode på din telefon slik at uvedkommende ikke får tilgang til telefonen uten kode. Fikk du svar? Ja Nei Takk for tilbakemeldingen! Hvordan aktiverer jeg fingeravtrykk i mobilbanken? For å bruke fingeravtrykk til å logge inn i mobilbanken må du først ha lagt inn fingeravtrykk på din telefon. Dette gjøres under innstillinger på telefonen. Deretter kan du aktivere fingeravtrykk under aktiveringen av mobilbanken. Merk at dette krever iOS telefon med fingeravtrykkleser, eller Android 6.0 eller senere med fingeravtrykkleser. Dersom du bruker mobilbanken uten fingeravtrykk, og ønsker det på et enere tidspunkt, må du slette app-en og leggen den inn på nytt. App-en finner du i App Store eller i Google Play. Fikk du svar? Ja Nei Takk for tilbakemeldingen!