Feilmeldinger

Jeg får feilmelding - hva gjør jeg?

De vanligste feilmeldingene i forbindelse med BankID på mobil:

Fra og med 1. september 2022 vil BankID på mobil gradvis fases ut og erstattes med en app. Det betyr at om du kjøper ny mobil, bytter abonnement eller skifter SIM-kort etter 1. september, vil du også miste tilgang til BankID på mobil. Om dette skjer er det BankID med kodebrikke eller BankID app som må benyttes fremover.

C161

Vennligst kontroller at du har tastet riktig mobilnummer og fødselsdato og at du har aktivert BankID på mobil i nettbanken din.

C302

Opphev tastelåsen/skjermsparer. Prøv på nytt. Vedvarer feilen skal mobiloperatøren kontaktes.

C167

BankID på mobil-sertifikat er sperret. Vennligst logg deg inn i nettbanken med annen påloggingsmetode og sjekk detaljert status på BankID-sertifikat i Meny - BankID - BankID på mobil. Kontakt banken.

C307

Din BankID på mobil er sperret som følge av at du har tastet feil ID-PIN mer enn 3 ganger.

C106

Feil oppstod under godkjenning av BankID på mobil-sertifikat. Vent 30 sekunder, opphev tastelås eller skjermsparer og prøv på nytt. Hvis feilen vedvarer, vennligst kontakt banken og oppgi feilkode c106. Ettersom feilen kan være relatert til din telefon, kan det også være et alternativ å flytte SIM kortet på en annen telefon og forsøke på nytt.

C131

Forrige handling pågår fremdeles på telefon. Vennligst prøv på nytt. Hvis feilen vedvarer, vennligst kontakt banken og oppgi feilkode C131.

C105

Kundeservice hos banken må kontakte BankID Support hos Nets.

C290

Vennligst kontroller at du har oppgitt riktig lengde på mobiltelefonnummer (8 siffer). Hvis feilen vedvarer, vennligst kontakt banken og oppgi feilkode C290.

De vanligste feilmeldingene i forbindelse med BankID med kodebrikke eller BankID app:

BankID-app jailbroken eller rooted

Beklager, noe gikk galt ...

Det ser ut til at mobilenheten din ikke oppfyller sikkerhetskravene for å kjøre BankID-appen. Vanligvis oppstår denne feilen når vi tror at enheten du bruker har blitt "jailbroken" eller "rooted" (men den kan også oppstå i andre situasjoner). Jailbreaking og rooting fjerner beskyttelsestiltak fra telefonen din som kan gjøre enheten din sårbar for angrep og svindelforsøk.Hvis du mener at dette ikke er riktig, kan du kontakte kundeservice i banken som har utstedt din BankID.

BID-1439

Feilmeldingen BID-1439 betyr at din BankID er sperret.

Din BankID er sperret. Dette kan skje hvis du har tastet feil engangskode for mange ganger.

Løsning: Ta kontakt med banken du har BankID fra for å få åpnet opp BankID igjen.

T421 - Du må få et nytt BankID-sertifikat

Du har enten en eldre BankID eller et BankID-sertifikat som har utløpt, og kan derfor ikke ta i bruk BankID-appen. Ta kontakt med banken din for å få nytt BankID-sertifikat. Det vil være en karantenetid på en uke etter at du har fått deg BankID med passord før du kan aktivere BankID-appen.

T422 - Vi kan ikke koble til din BankID

Det kan hende at din BankID er blokkert. Ta kontakt med banken din for å få finne ut hva som kan være problemet.

Noe gikk galt. Prøv igjen senere.

Det er dessverre problemer med BankID-tjenestene. Sjekk gjerne status.bankid.no for å se driftsstatus, vent litt og prøv igjen senere.

Feilkoder: T362, T480, T500, T510, T520

Kommunikasjonsfeil

Feilkodene BID-2030, BID-2031, BID-2032, BID-2033, BID-20b0 og BID-20b1 er alle knyttet til kommunikasjonsfeil.

Årsaken kan være tregt nett eller treg enhet (mobil, pc osv).

Løsning: Forsøk en annen nettleser eller eventuelt et annet nettverk.

BID-1433

Feilmeldingen BID-1433 betyr at bankens engangskodetjeneste ikke er tilgjengelig.

Løsning: Sjekk status på bankens egen engangskodetjeneste.

BID-5000

Feilmeldingen BID-5000 kommer ved kommunikasjonsfeil mellom din datamaskin og banken.

Løsning: Forsøk å slette informasjonskapsler/nettleserdata i nettleseren din eller prøv å benytte en annen nettleser ved nytt innloggingsforsøk.

BID-1402

Feilmelding BID-1402 skyldes en feil i BankID-tjenesten. Sjekk gjerne status.bankid.no for å se status. Lyser det oransje eller rødt, anbefaler vi deg å vente til tjenesten fungerer igjen.

Løsning: Prøv igjen senere. Hvis problemet vedvarer, ta kontakt med din bank.

BID 1450

Du har tastet feil passord for mange ganger. Ta kontakt med kundeservice på 23 00 08 30.

BID-1313

Feilmeldingen BID-1313 betyr at ditt BankID-sertifikat har løpt ut.

Løsning: Ta kontakt med banken din for å opprette BankID på nytt.

BID-1437

Feilmelding BID-1437 betyr at det har oppstått en feil hos bankens egen engangskodetjeneste.

Løsning: Sjekk status på bankens engangskodetjeneste. Prøv igjen senere.

BID-14c0

Feilmeldingen BID-14c0 betyr at vi ikke får kontakt med BankID-appen din.

Løsning: Vi anbefaler at du venter i fem minutter før du forsøker igjen. Alternativt kan du prøve å logge inn med kodebrikke.

Les mer på BankID.no