Innlogging og BankID

Spørsmål og svar

Hva gjør jeg hvis jeg har glemt passordet?

Har du BankID, må du gå inn her: Glemt BankID passord

Har du ikke BankID, må du velge innlogging uten BankID, legg inn fødselsnummer og trykk Neste. Velg Glemt passord på neste side.

Ditt nye passord må inneholde minimum 8 tegn (Ikke Æ,Ø,Å eller spesialtegn).

Kan jeg logge inn i nettbanken uten BankID?

Ja. Logg inn ved å velge påloggingsmetoden «Uten BankID». Vær oppmerksom på at passordet her kan være forskjellig fra BankID-passordet ditt. Har du glemt passordet, kontakt oss på 23 00 08 30. Det er fint om du har kodebrikken tilgjengelig.

Hvordan endrer jeg passordet mitt?

Du kan endre passordet til din BankID selv i nettbanken, hver gang du logger deg på.

Har du ikke BankID, kan du ta kontakt med kundeservice. Vi sender nytt passord på e-post eller SMS. Vi opplyser ikke om nye passord per telefon.

Hva gjør jeg når jeg har tastet inn feil passord for mange ganger?

Taster du inn feil passord for mange ganger vil din BankID bli sperret. Nettbanken din vil også bli sperret. Ta kontakt med oss på telefon 23 00 08 30.

Jeg får feilmelding - hva gjør jeg?

De vanligste feilmeldingene i forbindelse med BankID på mobil:

Fra og med 1. september 2022 vil BankID på mobil gradvis fases ut og erstattes med en app. Det betyr at om du kjøper ny mobil, bytter abonnement eller skifter SIM-kort etter 1. september, vil du også miste tilgang til BankID på mobil. Om dette skjer er det BankID med kodebrikke eller BankID app som må benyttes fremover.

C161

Vennligst kontroller at du har tastet riktig mobilnummer og fødselsdato og at du har aktivert BankID på mobil i nettbanken din.

C302

Opphev tastelåsen/skjermsparer. Prøv på nytt. Vedvarer feilen skal mobiloperatøren kontaktes.

C167

BankID på mobil-sertifikat er sperret. Vennligst logg deg inn i nettbanken med annen påloggingsmetode og sjekk detaljert status på BankID-sertifikat i Meny - BankID - BankID på mobil. Kontakt banken.

C307

Din BankID på mobil er sperret som følge av at du har tastet feil ID-PIN mer enn 3 ganger.

C106

Feil oppstod under godkjenning av BankID på mobil-sertifikat. Vent 30 sekunder, opphev tastelås eller skjermsparer og prøv på nytt. Hvis feilen vedvarer, vennligst kontakt banken og oppgi feilkode c106. Ettersom feilen kan være relatert til din telefon, kan det også være et alternativ å flytte SIM kortet på en annen telefon og forsøke på nytt.

C131

Forrige handling pågår fremdeles på telefon. Vennligst prøv på nytt. Hvis feilen vedvarer, vennligst kontakt banken og oppgi feilkode C131.

C105

Kundeservice hos banken må kontakte BankID Support hos Nets.

C290

Vennligst kontroller at du har oppgitt riktig lengde på mobiltelefonnummer (8 siffer). Hvis feilen vedvarer, vennligst kontakt banken og oppgi feilkode C290.

De vanligste feilmeldingene i forbindelse med BankID med kodebrikke eller BankID app:

BankID-app jailbroken eller rooted

Beklager, noe gikk galt ...

Det ser ut til at mobilenheten din ikke oppfyller sikkerhetskravene for å kjøre BankID-appen. Vanligvis oppstår denne feilen når vi tror at enheten du bruker har blitt "jailbroken" eller "rooted" (men den kan også oppstå i andre situasjoner). Jailbreaking og rooting fjerner beskyttelsestiltak fra telefonen din som kan gjøre enheten din sårbar for angrep og svindelforsøk.Hvis du mener at dette ikke er riktig, kan du kontakte kundeservice i banken som har utstedt din BankID.

BID-1439

Feilmeldingen BID-1439 betyr at din BankID er sperret.

Din BankID er sperret. Dette kan skje hvis du har tastet feil engangskode for mange ganger.

Løsning: Ta kontakt med banken du har BankID fra for å få åpnet opp BankID igjen.

T421 - Du må få et nytt BankID-sertifikat

Du har enten en eldre BankID eller et BankID-sertifikat som har utløpt, og kan derfor ikke ta i bruk BankID-appen. Ta kontakt med banken din for å få nytt BankID-sertifikat. Det vil være en karantenetid på en uke etter at du har fått deg BankID med passord før du kan aktivere BankID-appen.

T422 - Vi kan ikke koble til din BankID

Det kan hende at din BankID er blokkert. Ta kontakt med banken din for å få finne ut hva som kan være problemet.

Noe gikk galt. Prøv igjen senere.

Det er dessverre problemer med BankID-tjenestene. Sjekk gjerne status.bankid.no for å se driftsstatus, vent litt og prøv igjen senere.

Feilkoder: T362, T480, T500, T510, T520

Kommunikasjonsfeil

Feilkodene BID-2030, BID-2031, BID-2032, BID-2033, BID-20b0 og BID-20b1 er alle knyttet til kommunikasjonsfeil.

Årsaken kan være tregt nett eller treg enhet (mobil, pc osv).

Løsning: Forsøk en annen nettleser eller eventuelt et annet nettverk.

BID-1433

Feilmeldingen BID-1433 betyr at bankens engangskodetjeneste ikke er tilgjengelig.

Løsning: Sjekk status på bankens egen engangskodetjeneste.

BID-5000

Feilmeldingen BID-5000 kommer ved kommunikasjonsfeil mellom din datamaskin og banken.

Løsning: Forsøk å slette informasjonskapsler/nettleserdata i nettleseren din eller prøv å benytte en annen nettleser ved nytt innloggingsforsøk.

BID-1402

Feilmelding BID-1402 skyldes en feil i BankID-tjenesten. Sjekk gjerne status.bankid.no for å se status. Lyser det oransje eller rødt, anbefaler vi deg å vente til tjenesten fungerer igjen.

Løsning: Prøv igjen senere. Hvis problemet vedvarer, ta kontakt med din bank.

BID 1450

Du har tastet feil passord for mange ganger. Ta kontakt med kundeservice på 23 00 08 30.

BID-1313

Feilmeldingen BID-1313 betyr at ditt BankID-sertifikat har løpt ut.

Løsning: Ta kontakt med banken din for å opprette BankID på nytt.

BID-1437

Feilmelding BID-1437 betyr at det har oppstått en feil hos bankens egen engangskodetjeneste.

Løsning: Sjekk status på bankens engangskodetjeneste. Prøv igjen senere.

BID-14c0

Feilmeldingen BID-14c0 betyr at vi ikke får kontakt med BankID-appen din.

Løsning: Vi anbefaler at du venter i fem minutter før du forsøker igjen. Alternativt kan du prøve å logge inn med kodebrikke.

Les mer på BankID.no

Bør jeg bruke BankID-app?

Har du mobilen med deg, har du alt du trenger for å logge deg inn i nettbanken. Det er et fleksibelt alternativ når du er på farten.

BankID-appen finner du i App Store eller Google Play. Du må ha iOS12/Android 6 eller nyere for at appen skal fungere. Last ned og aktiver appen ved å identifisere deg med din eksisterende BankID fra Landkreditt Bank.

Steg-for-steg: Slik aktiverer du BankID-app med BankID på mobil, BankID-app med kodebrikke eller BankID-app med koder.

Kan jeg bruke BankID fra annen bank?

Ja, du kan bruke BankID fra annen bank til å logge inn og godkjenne betalinger i nettbanken. Du kan også bli kunde ved å benytte BankID fra annen bank.

Husk at du ikke må avslutte kundeforholdet i tidligere bank før du har bestilt BankID hos oss. Når du avslutter kundeforhold i annen bank, vil også BankID fra den banken opphøre. BankID bestiller du i nettbanken.

Enkelte av våre produkter og tjenester krever at du må identifisere deg med pass og nasjonalt ID-kort.

Hvordan får jeg åpnet en sperret BankID?

Vil du oppheve sperringen må du ringe oss på 23 00 08 30, eller sende oss en melding fra din nettpostkasse i nettbanken.

Hvordan bytter jeg brukersted for BankID?

Når du skal logge inn i nettbanken med BankID kan du velge mellom ulike identifiseringsmetoder dersom du har BankID fra flere banker. Dette valget har du kun dersom du har BankID fra flere banker.

Slik bytter du BankID

Må jeg aktivere BankID-app på nytt, ved bytte av mobil eller SIM-kort?

BankID-appen er ikke knyttet til ditt SIM-kort, så du trenger ikke å aktivere BankID-appen på nytt når du bytter SIM-kort.

Bytter du telefon må du aktivere BankID-appen på nytt på den nye telefonen. Har du BankID-appen på den gamle telefonen, så kan du bruke den til å aktivere BankID-appen på den nye telefonen.

Slik gjør du det:

  1. Last opp BankID-app på ny telefon
  2. Aktivér BankID-app på ny telefon med BankID-appen på din gamle telefon
  3. Nå er BankID-appen klar på din nye telefon.

BankID-appen på din gamle telefon vil bli deaktivert når du aktiverer BankID-app på din nye telefon.