BankID på mobil erstattes med app

BankID på mobil fases nå ut og erstattes med en mobilapp. Appen vil gi en bedre og raskere brukeropplevelse.

Utfasingen av BankID på mobil vil sette i gang fra og med 1. september 2022, og alle BankID-brukere får nå tilbud om app som nytt mobilt alternativ.

– BankID-appen kan enkelt aktiveres med BankID på mobil, så vi oppfordrer til å ta i bruk appen allerede nå. Appen gir en raskere og mer sømløs brukeropplevelse, og er mer tilpasset dagens teknologi, sier leder for salg og kunde i Landkreditt, Emil Inversini.

Over en million nordmenn har allerede gått over til å bruke app til fordel for BankID på mobil. I første versjon bruker du ditt personlige passord, men etter hvert vil du kunne identifisere deg selv via ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN-kode.

Raskere og mer stabilt med app

Mens du i dag bruker rundt 30 sekunder på en innlogging med BankID på mobil, vil den nye innloggingen med app kun ta 10 sekunder. Dette vil forenkle hverdagen til deg som BankID-bruker.

Andre grunner til at BankID på mobil fases ut, er at dagens løsning er basert på eldre teknologi, som er avhengig av at du har et fysisk SIM-kort i telefonen, og tilgang til både data- og teleforbindelse.

Den nye appen krever kun dataforbindelse og vil dermed være en mer stabil tjeneste.

Ta i bruk appen allerede nå

Etter 1. september i år, vil du ikke få fornyet din BankID på mobil. Om du mister mobilen eller må bytte abonnement etter dette, må du også bytte til bankID-app.

Siden dagens løsning nå fases ut, er det derfor lurt å ta i bruk appen allerede nå. Du laster den enkelt ned ved å søke opp «BankID» i Appstore eller Google play.

 

Viktig å huske når du går over til app

  • Har du en aktiv BankID? Hvis din BankID er utløpt vil du ikke få aktivert appen. Sjekk derfor om du har en aktiv BankID-avtale i nettbanken. Du finner enkelt dine avtaler ved å gå inn i hovedmenyen og velge BankID under kategorien tjenester. Du kan selv fornye BankID-avtalen din. Husk bare at du må være innlogget i nettbanken med BankID på mobil, eller med kodebrikke og passord. 
  • Hvilken bank har du BankID-avtale i? Er du kunde i flere banker, er det viktig at du vet hvilken bank du har en aktiv BankID-avtale i. Dette har betydning for hvilket passord og hvilken kodebrikke du skal bruke.
  • Glemt passordet til din BankID? På vår innloggingsside til nettbanken kan du selv resette passordet ditt. Velg innlogging med BankID. Under påloggingsbildet vil du finne lenken Glemt bankID passord. Trykk på denne og følg videre instruksjoner.
  • Ta vare på kodebrikken. Husk at du fortsatt må ta vare på kodebrikken. Om du for eksempel mister mobilen, eller skal installere BankID-appen på nytt vil du trenge kodebrikken.

Slik bruker du appen

Med appen vil du kunne autentisere deg på samme måte som du tidligere har gjort med BankID på mobil.

Slik fungerer appen:

  • Velg BankID (ikke BankID på mobil), velg deretter BankID-app som metode.
  • Du mottar en melding fra appen der du bekrefter at det er du som har aktivert BankID.
  • Du bekrefter til slutt med BankID-passordet ditt – altså passordet du benytter i samband med kodebrikken din. 

Fra september kan du også logge inn gjennom enten ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN, dersom dette er aktivert på din telefon.

Ved signering av avtaler og situasjoner som krever ekstra sikkerhet, må du også fremover bruke passord, så det er viktig at du husker dette passordet.

Kom i gang med app

– Vi er trygge på at brukerne vil sette pris på den nye løsningen når de tar den i bruk. I tillegg vil den fysiske kodebrikken bestå for de som ikke kan bruke et mobilt alternativ for BankID. Skulle du få problemer med overgang til app er kundeservice hos oss klare for å hjelpe deg i gang, betrygger Inversini.

Nedenfor finner du veildeninger for å komme i gang med Bank-ID appen. Ta utgangspunkt i løsningen du har i dag for å velge riktig veiledning.

Du kan også lese mer på BankID sine sider om hvordan du tar i bruk BankID app