Beliggenhet
Eiendommen ligger særdeles fint til øst for Hemnafjellet og med lang strandlinje mot fjorden. På
eiendommen ligger både Halsvatnet og Stangråa. Stangråa er en liten elv/bekk som renner fra Halsvatnet
og ut i fjorden. Eiendommen er et eldorado for jakt, fiske og rekreasjon. Fra eiendommen er det kun 3,5
km i luftlinje til Bangsund og 15 km til Namsos by. Viser til vedlagt nabolagsprofil.
Adkomst
Viser til kart. Adkomst med båt er mest praktisk, da det kun er traktorvei fram til eiendommen.
Jord, skog og tun
Eiendommen består av i alt 3.103,1 dekar eiendomsgrunn, hvorav 674,5 dekar produktiv skog, 1.772,1
dekar annet markslag, 59,8 dekar vei/tun/vann/annet og 596,7 dekar ikke klassifisert. NIBIO gårdskart
følger vedlagt.
Jakt
Jaktrettigheter for storvilt og småvilt tilligger eiendommen. Eiendommen er en del av Hemna jaktfelt som
ligger under Klinga storvald. Hemna jaktfelt disponerer et jaktområde på ca. 9.000 dekar og blir
erfaringsvis tildelt ca. 2 elger hver jaktsesong, men tildelingene vil variere fra en tildelingsperiode til en
annen. I tillegg er det anledning til å jakte hjort og småvilt inkl. rådyr. For ytterligere informasjon, ta kontakt
med megler.
Innhold og standard
På eiendommen ligger en hytte, et seterhus og et uthus. Hytten og seterhuset er i dårlig stand og
vesentlig rehabilitering må påregnes. Uthuset er kondemnabelt. Viser til selgers egenerklæring dat.
20.08.2025.
Hytte: Hytten er trolig oppført i reisverk m/utvendig stående bordkledning over en stablesteinsmur. Taket er
et saltak som er tekket med profilerte metallplater og vinduer er i enkle glass.
Seterhus: Seterhuset er oppført i tømmer som delvis er utvendig kledd med stående bordkledning. Taket
er et saltak som er tekket med torv og vinduer er i enkle glass.
Uthus: Uthuset er oppført i reisverk m/utvendig stående bordkledning. Taket er et pulttak som er tekket
med profilerte metallplater.
Oppvarming
Vedfyring. Det er ikke strøm på eiendommen.
Reguleringsforhold
Eiendommen ligger iflg kommuneplanens arealdel i et område med følgende arealformål: "LNFR-areal
for nødvendige tiltak for landbruk, reindrift og gårdstilknyttet næringsvirksomhet basert på gårdens
ressursgrunnlag - nåværende". Mindre deler av eiendommen er aktsomhetsområder for snøskred og
flom (merket med rød skravur i plankartet, aktsomhetsområdet for flom er langs Stangråa). Eiendommen
ligger i en hensynssone for reindrift (merket med lys blå i vedlagt plankart). Kommuneplanens arealdel
2024-2036 følger vedlagt. Bestemmelser og retningslinjer til arealplanen samt tegnforklaringer fås
v/henv. megler. Store deler av eiendommen ligger i et naturvernområde (Hemna naturreservat), se vedlagt
kart over området (naturvernområdet er merket med rød skravur) samt fredningsvedtak m/forskrifter tingl.
27.12.1016, forskriftsendring tingl. 28.12.2017 og jordskifte tingl. 13.05.2019. Videre ligger store deler av
eiendommen i et vernskog-område, se vedlagt vernskog-kart (vernskogen er merket med sort skravur).
For ytterligere informasjon om vernskog, se;
https://www.landbruksdirektoratet.no/nb/skogbruk/vernskog-og-naturfare
Konsesjon og odel
Kjøpet av eiendommen er konsesjonspliktig iht Lov om konsesjon. Salget er betinget av at kjøper får
innvilget konsesjon til avtalt pris og øvrige avtalte betingelser. Kjøper har rett til å påklage et negativt
konsesjonsvedtak, men er ikke forpliktet til dette. Kommunens gebyr for konsesjonsbehandling er på
inntil kr. 5 000,- jf. forskrift om gebyr for konsesjons- og delingssaker. Beløpet dekkes av kjøper. Dersom
konsesjon ikke blir innvilget har partene intet å kreve overfor hverandre.
Det er administrasjonen/politikerne i den aktuelle kommunen som er rette konsesjonsmyndighet. Noen
viktige hovedelementer som kommunen skal vurdere for at konsesjon skal gis er:
1. At kjøper vil oppfylle boplikt. Det er ikke lovbestemt boplikt på denne eiendommen, men myndighetene
kan sette vilkår om boplikt i konsesjonsvedtaket.
2. At den avtalte prisen for eiendommen er i samsvar med en samfunnsmessig forsvarlig prisutvikling,
ref. rundskriv og retningslinjer.
Ved spørsmål om konsesjon vennligst ta kontakt med ansvarlig megler.
Odelsgaranti: Det er odel på eiendommen, men det er ikke kjent at noen av de odelsberettigete ønsker
eiendommen løst på odel. Dersom eiendommen mot formodning blir løst på odel, er selgeren forpliktet å
tilbakeføre kjøpers tap/differansen mellom kjøpesummen for den faste eiendommen og odelstaksten når
dette er endelig fastsatt, dog oppad begrenset til nærværende odelsgaranti. Inntil spørsmålet om
odelsløsning er avklart skal 10% av kjøpesummen for den faste eiendommen stå på meglers klientkonto
og ikke bli utbetalt til selger. Beløpet skal stå som sikkerhet for kjøpers eventuelle tap som følge av at
odelsløsningssummen har blir satt lavere enn kjøpesummen for den faste eiendommen. Dersom tapet
blir større enn tilbakeholdt beløp, er dette kjøperens fulle og hele økonomiske ansvar, og kan ikke rettes
som krav mot selger. Kjøper må selv bære eventuelle saksomkostninger, samt øvrige utgifter i
forbindelse med et evt. krav om odelsløsning, herunder et evt. tap av påløpte utgifter til dokumentavgift og
tinglysningsgebyrer. Videre skjer alle påkostninger, investeringer eller liknende for kjøpers risiko fra
overtakelse til endelig odelstakst er fastsatt, og det kan ikke reises krav mot selger som følge av tap ved
slike påkostninger, investeringer eller lignende. Kjøper plikter å holde eiendommen forsvarlig ved like fra
overtakelse til endelig odelstakst er rettskraftig, slik at den ikke forringes. Dersom eiendommen er blitt
forringet grunnet manglende vedlikehold, og dette må antas å ha fått betydning for odelstaksten,
reduseres nærværende odelsgaranti tilsvarende den forringelse som skyldes det manglende
vedlikehold. Dersom kjøper har hogd ut skog i perioden fra overtakelse til rettskraftig odelstakst foreligger,
reduseres garantiansvaret tilsvarende det nettobeløp (før skatt og skogavgift) som kjøper har innvunnet
ved lik hogst. Dersom kjøper begjærer overskjønn uten selgers skriftlige samtykke og overskjønnet blir
satt lavere enn underskjønnet, kan kjøper ikke kreve dekket annen differanse enn forskjellen mellom
salgssummen og underskjønnet. Odelssøksmål må reises av de odelsberettigede innen 6 mnd. fra
tinglysing av skjøtet.
Boligkjøperforsikring
Det gjøres oppmerksom på at forbrukerkjøpere har anledning til å tegne boligkjøperforsikring.
Forsikringen gir kjøper bistand etter avhendingsloven og dekker all advokatbistand, skadetakster og
utgifter til rettsapparatet. Forsikringen tegnes senest på kontraktsmøtet. Les mer om forsikringen i
salgsoppgaven. Kjøpere som handler som ledd i næringsvirksomhet har ikke anledning til å tegne
boligkjøperforsikring iht. vilkår fra forsikringsselskapet.
Oppgjør
Kjøpesum og kjøpers omkostninger, samt pantedokument tilknyttet eventuelt lån, skal være innbetalt til
eiendomsmeglers klientkonto senest dagen før avtalt overtakelse. Hvis kjøper ikke ønsker en
hjemmelsoverføring av eiendommen til seg, må det tas forbehold om dette i budet
Tilbud om lånefinansiering og forsikringer
Landkreditt Bank kan gi deg lånetilbud til finansiering av eiendommen. Våre meglere kan opprette kontakt
mellom deg og en kunderådgiver i banken og som kunde hos oss lover banken en hurtig behandling av
din låneforespørsel. Landkreditt Forsikring kan gi deg forsikringstilbud på eiendommen du velger å kjøpe.
Samler du flere forsikringer hos Landkreditt Forsikring, kan du få inntil 23% rabatt.
Landkreditt Bank og Forsikring er lokalt til stede i store deler av Norge og tar gjerne bank- eller
forsikringspraten hjemme hos deg.
Budgivning
Forbrukerinformasjon om budgivning er vedlagt i salgsoppgaven.
Alle bud, budforhøyelser og budendringer skal inngis skriftlig til megler. Det første budet skal legitimeres og med budgivers signatur.Det første budet skal legitimeres og med budgivers signatur/BankID.
Bud inngis fortrinnsvis via budgivningsplattformen Tryggbudgivning.no på nett hvor legitimasjon og signatur bekreftes ved å benytte e-signatur, eksempelvis BankID. Link til budskjema på Tryggbudgivning.no ligger tilgjengelig i nettannonsen på Finn.no, link kan også fås tilsendt av megler. Om ikke denne benyttes kan ordinært budskjema i salgsoppgaven brukes. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgiver at bud er mottatt.
Bud som ikke er skriftlig, eller som har kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning, vil ikke bli formidlet til selger. Megler skal heller ikke formidle bud med forbehold om at budet eller forbehold i budet skal holdes skjult (hemmelig) for andre budgivere og interessenter. Et bud er bindende for budgiver når budet er kommet til selgers kunnskap. Selger står fritt til å akseptere eller forkaste ethvert bud, og er således ikke forpliktet til å akseptere det høyeste budet på eiendommen.
Et bud er bindende for budgiver når budet er kommet til selgers kunnskap. Selger står fritt til å akseptere eller forkaste ethvert bud, og er således ikke forpliktet til å akseptere det høyeste budet på eiendommen.
Megler skal, i den grad det er nødvending og mulig, informere de involverte i budrunden skriftlig om status i budgivningen.
Megler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden, og for at budene skal kunne bli behandlet og videreformidlet skriftlig til alle involverte parter må ethvert bud ha en tilstrekkelig lang akseptfrist. Selger må skriftlig akseptere budet før budaksept kan formidles til budgiver. Bud og senere budforhøyelser/endringer bør derfor ha akseptfrist på minimum 30 minutter fra budet inngis. Budforhøyelser bør derfor skje i god tid før fristens utløp.
Selger og kjøper har krav på å få utlevert kopi av budjournalen straks etter at handel er kommet i stand. Alle som har inngitt bud på eiendommen kan på forespørsel få en kopi av anonymisert budjournal etter at budrunden er avsluttet.
Lovanvendelse og kontraktsbetingelser
For å få et best mulig beslutningsgrunnlag er det viktig å lese salgsdokumentene grundig før visning, og
uansett før budgivning. Salgsoppgaven inneholder sentrale opplysninger fra eiendomsmegleren og
andre dokumenter med relevant innhold. Uavhengig av om det er lest eller ikke, regnes Kjøper for å
kjenne til det som går tydelig fram av salgsdokumentene.
I tillegg til å sette seg grundig inn i dokumentene, oppfordres interessenter til å undersøke eiendommen
nøye.
Selgers mangelsansvar NÅR DET GJELDER HYTTEN (heretter kalt eiendommen) reguleres av
bestemmelsene i avhendingsloven kapittel 3.
Dette innebærer i hovedtrekk at:
Eiendommen kan ha en mangel dersom den ikke samsvarer med kravene til kvalitet, utrustning og annet
som følger av avtalen, jf. avhendingsloven § 3-1. Videre vil eiendommen ha mangel dersom det er holdt
tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen som har virket inn på avtalen, jf. avhendingsloven
§§ 3-7 og 3-8.
Ved salg til forbrukerkjøper er det ikke anledning til å ta forbehold om at eiendommen selges "som den
er" eller med lignende generelle forbehold. Forbehold om eiendommens tilstand som er spesifisert nok
til å kunne innvirke på kjøpsvurderingen, anses likevel som en del av avtalen, og vil derfor ikke kunne
påberopes som mangel jf. avhendingsloven § 3-9 (2) andre setning.
Hvis det ikke er avtalt noe særskilt, gjelder bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-6 om generelle
krav til eiendommen, arealavvik og tilbehør. Disse bestemmelsene supplerer altså det som følger av
avtalen. Boligens alder, type og synlige tilstand har betydning for hvilken kvalitet og stand som kan
forventes. For eksempel kan det ikke forventes at en eldre bolig har samme tilstand som en ny eller nyere
bolig. Eldre boliger er vanligvis bygget etter andre krav og med andre materialer, og vil i tillegg ha
varierende grad av slitasje og skader som følge av blant annet bruk, værpåkjenninger og annen
aldersforringelse. Skader og forringelser som er naturlige følger av dette vil normalt ikke bli ansett som
kjøpsrettslige mangler.
Kjøper kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe kjøperen kjente eller måtte kjenne til da avtalen ble
inngått. Dersom kjøperen før avtaleinngåelsen har undersøkt eiendommen, eller uten rimelig grunn
unnlatt å følge oppfordringen om undersøkelse, kan kjøperen ikke gjøre gjeldende som mangel noe han
burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Nærværende hytte er i dårlig stand og må betraktes som et
rehabiliteringsobjekt.
Det gjøres oppmerksom på at selv om det skulle være mangel ved eiendommen, må kjøperen selv dekke
tap og kostnader opp til et beløp på 10 000 kroner (kjøpers "egenandel"/ "egenrisiko"), om ikke annet er
sagt i loven.
Kjøpers egenrisiko har ikke betydning for spørsmålet om det foreligger en mangel. Beløpet kommer
imidlertid til fradrag i en eventuell utmåling av prisavslag eller erstatning dersom det er en mangel ved
eiendommen som selger er ansvarlig for.
* Med forbrukerkjøper menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig
handler som ledd i næringsvirksomhet.
Dersom kjøper ikke er forbrukerkjøper selges eiendommen "som den er". Eiendommen selges i den
forfatning den er under visning. Salget følger Avhendingsloven § 3-9: Endå eigedomen er selt 'som han er'
eller med liknande allment atterhald, har eigedomen likevel mangel der dette følger av §§ 3-7 eller 3-8.
Eigedomen har også mangel dersom han er i vesentlig ringare stand enn kjøparen hadde grunn til å
rekne med ut i frå kjøpesummen og tilhøva ellers. Kjøper kan derfor ikke påberope seg noen andre
bestemmelser etter avhl. Kapittel 3, enn det som følger direkte av § 3-9. Dette reduserer selgers ansvar
etter avhendingsloven og vil være en del av kontraktsvilkårene, dersom man ikke reserverer seg mot avhl.
§ 3-9 ved budgiving.
Informasjonen ovenfor om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke
eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Ved spørsmål, kontakt
megler for mer informasjon.
I alle tilfeller forutsettes det, med mindre annet er avtalt, at hjemmel overføres til kjøper ved overtakelse.
Følgende gjelder både i og utenfor forbrukerkjøp:
MED UNNTAK AV HYTTEN OVERTAS DE ØVRIGE BYGNINGER OG EIENDOMMEN FORØVRIG i den
stand den var ved kjøpers forutgående besiktigelse/gjennomgåelse. Ved en eventuell mangelsvurdering
skal de alminnelige kjøpsrettslige prinsippene i Avhendingsloven §3-9 legges til grunn, dog slik at disse
prinsippene fravikes slik at det kun kan gjøres gjeldende at det foreligger mangel i følgende tilfeller: 1.
Dersom selger ikke oppfyller sine konkrete forpliktelser iht avtalen. 2. Dersom selger ikke oppfyller sin
opplysningsplikt, jfr. reguleringen i Avhendingsloven §3-7 og Kjøpsloven §19 litra b). 3. Dersom selger har
gitt uriktige opplysninger, jfr. reguleringen i Avhendingsloven §3-8 og kjøpsloven §19 litra a). Risikoen for
eventuelle skjulte feil som angitt i avhendingsloven §3-9 siste punktum og kjøpsloven §19 litra c) tilligger
etter dette kjøper.
Avhendingslovens §4-19 nr. 2 fravikes, slik at den absolutte reklamasjonsfristen settes til 1 - ett år etter
overtakelsen.
Matrikkeinformasjon
- Gårdsnummer: 34
- Bruksnummer: 39
- Fylkesnummer: 50
- Fylkesnavn: Trøndelag
- Kommunenummer: 5007
- Kommuneområde: Namsos