Slik beskytter du deg mot svindel i sommer

Du tar kanskje ferie, men det gjør dessverre ikke svindlerne. Følg sikkerhetssjefens tips og gå en trygg og svindelfri ferie i møte.

Du tar kanskje ferie, men det gjør dessverre ikke svindlerne. Følg sikkerhetssjefens tips og gå en trygg og svindelfri ferie i møte.

Sommerens reisevirksomhet introduserer noen nye risikoelementer for svindel, samtidig som de vanlige svindelformene lever videre i beste velgående. 

– I 2025 er nordmenn gjerne like påkoblet digitale flater i ferien som de er i hverdagen. Selv om ferien er tiden for å koble av og senke skuldrene, tar dessverre ikke svindlerne ferie. De falske epostene, samtalene og SMS-ene vil fortsatt sendes ut, selv om du går tur på fjellet eller slapper av i båten, påpeker Øyvind Hestnes, sikkerhetssjef i Landkreditt Bank.

Han mener det er god grunn for å være på vakt ved henvendelser, ikke minst når det kommer en telefon fra “banken”:

– Vi har på nytt fått et oppsving i samtaler fra svindlere som utgir seg for å være fra bank og politi. I løpet av samtalen forsøker de å lure kunder til å oppgi påloggingsinformasjon, eller flytte penger til såkalt trygg konto. Dette er bare lureri, sier han.

Sikkerhetssjefens tips for en trygg sommer

      • Ring oss: Husk at du som kunde alltid kan ringe oss, døgnet rundt. Ikke vent med å ringe dersom du tror du kan ha gått på svindel. Rask reaksjon er ofte årsaken til at svindlerne ikke rekker å stjele penger. Ringer du oss utenfor våre ordinære åpningstider kommer du til vår døgnåpne sperretjeneste. Der treffer du erfarne medarbeidere som kan bistå med sperring av kort, konto, nettbank og BankID. De kan også bistå i saker der svindlerne allerede har klart å få tak i påloggingsinformasjon eller penger.
      • Vær obs på falske e-poster: Den mest hyppige formen for svindel foregår på e-post. De falske e-postene ber deg sjekke helt ordinære forhold, som parkering, aktivering av Vipps, en Autopass-regning, en melding i Altinn eller om at en pakke på vei. Ikke trykk på lenker i e-post. Straks du legger inn BankID påloggingsinformasjon via en lenke i svindel-epost, benytter svindlerne denne til å gjennomføre betalinger. Ikke ta lett på kvalitetssjekken av e-post, selv om det er ferie.
      • Vær på vakt ved telefonhenvendelser: Verken banken eller politiet vil ringe deg og be deg oppgi påloggingsinformasjon. Vi trenger ikke din påloggingsinformasjon for å holde pengene dine trygge. Ei heller trenger du flytte penger for å holde dem trygge. De er sikre på din egen konto. Slike svindelsamtaler kan gjerne vare i timevis, og en blir lurt til å stole på den som ringer fordi de er høflige og omtenksomme. Ikke la deg presse til å gjøre noe du føler er galt.
      • Bruk kredittkort på reise: Ved å bruke kredittkort på reise, unngår du at kontoen din tømmes hvis du er uheldig og blir utsatt for kortsvindel. Du har da bedre tid til å følge opp hendelsen, da det gjerne tar flere uker fra kortet belastes før fakturaen må betales. Dette står i sterk kontrast til ordinær kortbetaling der konto belastes umiddelbart.
      • Ta med ekstra kort på reisen: Tar du med et ekstra kort, unngår du problemer dersom et kort må sperres. Tenk igjennom hva du gjør dersom du støter på et problem. Da kan ferien som oftest fortsette problemfritt selv om du skulle være uheldig.

Les også: Slik avslører du svindlerne på nett

Ved mistanke tar vi kontakt

Skulle våre overvåkningssystemer oppdage noe mistenkelig på kontoen eller dine kortbevegelser, vil vi ta kontakt med deg for å høre om alt er OK eller om vi må sette inn tiltak.

Men merk deg forskjellen på en svindler som tar kontakt og den ekte banken: Svindlere kan ringe og utgi seg for å være fra banken eller politiet, men til forskjell fra svindlerne trenger vi ingen informasjon fra deg for å ha full oversikt.

Vi ønsker deg og dine en god sommer!

Lær deg digitalt selvforsvar