Hopp direkte til innhold

2

Slik bestiller du BankID

Før du bestiller BankID i nettbanken må du få tilsendt kodebrikke.

Motta kodebrikke

  1. Etter at du har opprettet et kundeforhold, ta kontakt med oss på tlf. 23 00 08 00.
  2. Vi vil deretter sende deg et Personlig Utlevering Mottakingsbevis (PUM) som må hentes på Posten. Ta med pass som er eneste gyldig legitimasjon.
  3. Når vi har mottatt kopi av gyldig pass fra Posten mottar du en SMS eller e-post med passordet for å logge inn i nettbanken første gang.
  4. Ca. 4-5 dager etter at du har mottatt passord, vil du få du få tilsendt kodebrikke. Denne kommer rett i postkassen din. Kodebrikken skal benyttes ved innlogging i nettbanken.

Bestill BankID i nettbanken

  1. Logg inn i nettbanken - uten BankID. Bruk passordet du har mottatt på SMS eller e-post, samt din nye kodebrikke.
  2. Når du innlogget i nettbanken velger du BankID som du finner i menyen.
  3. Aktiver/bestill BankID.

3

Slik bytter du bank

Når du skal gjennomføre bankbytte må du fylle ut et skjema som heter «Bytte av bank». Dette sendes inn til oss etter at du er registrert som kunde hos oss, og mottatt bankkort. Ditt gamle bankkort klipper du opp og legger ved forsendelsen.

Last ned "Bytte av bank"-skjema (PDF)

Skjemaet fylles ut på følgende måte:

Tidligere bank:
Navn og adresse til din tidligere bank.

Opplysninger om oppdragsgiver (kontohaver):
Ditt navn og adresse, fødselsnummer, e-postadresse og mobilnummer.

Innskudd:
I feltet «Konto i tidligere bank» fyller du inn kontoene som du vil avslutte i tidligere bank. I feltet «Konto i ny bank» fyller du inn de kontoene hos oss du vil ha pengene overført til. Avkryssingsboksen skal kun brukes dersom kontoen er knyttet opp mot en VPS-konto. Ønsker du å flytte en BSU-konto må du først opprette en BSU-konto hos oss.

Dersom du ønsker at tidligere bank videresender og/eller viderebelaster din nye konto hos oss, må du krysse av for dette. 

I feltet «Konto for videresending» fyller du inn ditt kontonummer i Landkreditt Bank. Tidligere bank vil da videresende penger som kommer inn på konto i tidligere bank til kontoen i Landkreditt Bank. 

I feltet «Konto for viderebelastning» fyller du inn kontonummer i Landkreditt Bank. Dersom det kommer inn belastning på konto i tidligere bank, vil belastningen videreføres til kontoen i Landkreditt Bank.  OBS! Denne tjenesten gjelder i 6 måneder.

Betalingsordre:
Her gir du oss fullmakt til å hjelpe deg med følgende:

  • Flytte alle faste betalinger (ikke mellom egne kontoer) du selv har lagt opp i nettbanken.
  • Flytte alle betalinger som ligger til forfall.
  • Flytte alle AvtaleGiro du har for automatisk belastning av dine faste regninger.

Det er viktig at du er oppmerksom på at dersom du ikke gir oss fullmakt til å hjelpe deg med dette, må du selv sørge for å flytte avtalene. Din tidligere bank vil avslutte disse avtalene, inklusiv eventuelle betalinger som ligger til forfall når bankbyttet gjennomføres/de avslutter deg som kunde hos seg.

Hvis du har eFaktura behøver du ikke gjøre noe med disse, siden de automatisk vil dukke opp i alle dine nettbanker.

Signer
Tilslutt er det bare å signere skjemaet «Ny banks eksemplar» og «Tidligere banks eksemplar», legge ved eventuelt bankkort som du har klippet i to, og sende dette til oss. Da ordner vi resten!

Se vår kontaktinformasjon

Spørsmål og svar

Hvordan endrer jeg konto for utbetaling av skattepenger jeg har til gode?

Dette kan gjøres fra 31. mars, og frem til:

  • 15. mai for personlige skattytere som mottar skatteoppgjøret i juni.
  • 31. august for personlige skattytere som mottar skatteoppgjøret i oktober.

Les mer på skattetaten.no

Fikk du svar?

Takk for tilbakemeldingen!

Hvordan endrer jeg konto for utbetaling av barnetrygd?

  1. Logg inn på nav.no
  2. Velg «Ditt NAV» i menyen og  «Endre kontonummer/adresse» under menypunktet «Din oversikt».
  3. Velg  «rediger kontonummer» under «Bankkonto» og legg inn nytt kontonummer.

Fikk du svar?

Takk for tilbakemeldingen!

Hvordan varsler jeg arbeidsgiver om ny lønnskonto?

Når du har blitt kunde hos oss er det lurt å varsle din arbeidsgiver om at du ønsker å få lønnen inn på ny konto. Send e-post til arbeidsgiver

Fikk du svar?

Takk for tilbakemeldingen!