Vi fornyer spareløsningen

Fornøyde mennesker som ser på PC

28. november 2025 gjør vi noen endringer i spareløsningen. Dette er endringer av teknisk karakter som vil ha liten betydning for deg som fondssparer, men som gjør at vi er mye bedre rigget for fremtiden.

Nedenfor finner du mer informasjon om de planlagte endringene.

Spørsmål og svar

Hva innebærer endringene?

Endringene er av en teknisk karakter som vil ha liten betydning for deg som er andelseier i våre fond.  

28. november flytter vi administrasjonen av våre andelseiere til en ny systemløsning levert av Centevo. Da flyttes dine fondsandeler til en nyopprettet konto i den nye løsningen.  

Endringen vil bidra å forenkle vår administrasjon og legge til rette for et enda bedre produkt- og tjenestetilbud til deg som kunde fremover.  

Må jeg foreta meg noe?

Flyttingen skjer automatisk. Dersom du likevel skulle være behov for at du foretar deg noe underveis, vil du få beskjed.  

Når får jeg informasjon om endringene?

Vi vil sørge for at du får den informasjonen du trenger fortløpende. 

Hvordan kommer jeg i kontakt med dere hvis jeg har spørsmål?

Ta gjerne kontakt med oss dersom du ønsker mer informasjon underveis. Ring oss på 23 00 08 80 på hverdager mellom 08.00 og 16.00, eller send oss en e-post til sparing@landkreditt.no

Hva innebærer det at dere innfører plattformavgift?

Plattformavgift er en avgift som dekker tjenester knyttet til fondssparingen, som distribusjon, kundeservice og tekniske systemer.

Tidligere har alle kostnader knyttet til fondssparingen inngått i forvaltningshonoraret, men plattformavgiften skilles nå ut som egen avgift. Dette vil tydeliggjøre hva du betaler for. Samtlige fond får en lavere pris med unntak av Landkreditt Høyrente, som går fra 0,25 prosent til 0,39 prosent.

Se eget spørsmål om nye priser lenger ned. Her finner du generell informasjon om våre priser.

Hvordan trekkes plattformavgiften?

Plattformavgiften beregnes daglig, men trekkes periodisk i form av innløsning av fondsandeler. Dette skjer automatisk.  

Hva blir prisene etter endringene?

Ved innføring av plattformavgift vil prisene endres, og de nye prisene etter 28. november 2025 blir: 

Fond

Forvaltningshonorar (N-klasse)

Plattformavgift Landkreditt Bank
Landkreditt Utbytte N 1,00 % 0,29 %
Landkreditt Norden Utbytte N 1,00 % 0,29 %
Landkreditt Aksje Global N 0,80 % 0,29 % 
Landkreditt Høyrente N 0,20 % 0,19 %
Landkreditt Extra N 0,40 % 0,19 %
Landkreditt Obligasjon N 0,20 % 0,19 %

Hva menes med at fondsandelene bytter andelsklasser?

I forbindelse med at de flyttes, vil fondsandelene dine bytte andelsklasse fra dagens A-klasse til N-klasse.  

Byttet av andelsklasse følger av at prisene for forvaltning og plattform skilles med innføringen av plattformavgift. Den nye andelsklassen N ivaretar denne delingen ved at den kun belaster forvaltningshonoraret.

Endringen av andelsklasse medfører ingen skattemessige konsekvenser for deg. Fondenes strategi og innhold forblir det samme. 

Hva betyr endringene i avtalen min som jeg har fått informasjon om?

Loven pålegger oss å informere deg når det gjøres endringer i avtalen. Endringene vi gjør nå er teknisk karakter og av liten praktisk betydning for deg som sparer i våre fond.  

Endringene gjelder fra 28. november 2025, og du finner en oppdatert avtaletekst her (PDF).

Hva menes med passivt samtykke?

Loven pålegger oss å informere deg når det gjøres endringer i avtalen. Vi kan gjennomføre endringene ved passivt samtykke, det betyr at du ikke behøver å foreta deg noe. Du kan varsle oss innen 28. november dersom du ikke godtar endringene. Dersom endringene ikke godtas, har Landkreditt rett til å si opp avtalen med deg. 

 

 

Spørsmål og svar

Hvor logger jeg inn for å følge med på sparingen min?

Du finner vår kundeportal på landkreditt.no. Der velger du Logg inn og går videre til fond/pensjon. Du kan ikke lenger logge inn via VPS Investortjenester. 
 
Du kan også gå via nettbanken eller mobilbanken din i Landkreditt Bank. 

Hva skjer med fondsandelene på min aksjesparekonto?

Fondsandeler i våre fond som er registrert på en aksjesparekonto i Landkreditt følger med over til kontoen i vår nye systemløsning. 

Hvor kan jeg se beholdningen og utføre handler på min aksjesparekonto?

Det kan du gjøre i vår kundeportal. Den finner du på landkreditt.no, hvor du velger Logg inn og går videre til fond/pensjon. Du kan også gå via nettbanken eller mobilbanken din i Landkreditt Bank. 

Jeg har ikke konto i Landkreditt Bank. Hva må jeg gjøre? 

Er du ikke allerede kunde i Landkreditt Bank, må du bli kunde og opprette konto for å fortsette sparingen. Klikk på Bli kunde i toppmenyen på landkreditt.no og velg brukskonto i høyre kolonne. 

Du kan legitimere deg med BankID og få tilgang til nettbank umiddelbart.  

Les mer på landkreditt.no/bli-kunde

Hva menes med at jeg må bytte belastningskonto?

Pengene til fondssparingen må trekkes fra en konto i Landkreditt Bank. Er din nåværende belastningskonto i en annen bank, må du bytte til en Landkreditt Bank-konto. 

Du bytter belastningskonto i kundeportalen. I beholdningsoversikten velger du rediger konto. Deretter velger du fondskonto eller legger inn den kontoen fra Landkreditt Bank som du ønsker at pengene til fondssparingen skal trekkes fra. 

Hva skjer med mine andre verdipapirer som jeg har i Landkreditt?

Til dine andre verdipapirer (aksjer, obligasjoner og fond som ikke er fra Landkreditt), trenger vi din hjelp. Disse verdipapirene må flyttes til en annen distributør, bank eller verdipapiraktør. Dette kan være en aktør du velger, eller som du allerede har i dag. Ta kontakt med oss med ditt beholdningsnummer du ønsker å overføre verdipapirene til, og vi ordner overføringen kostnadsfritt for deg.

Grunnen til at du må flytte verdipapirene, er at Landkreditt etter 28/11-2025 kun har mulighet til å oppbevare egne fond. 

Kan jeg handle fond underveis i endringene dere gjør 28. november?

Det vil ikke være mulig å handle fond mellom kl 12 fredag og mandag morgen.

Når er siste frist for å få kurs?

Etter endringene vil du ved fondskjøp innen klokken 23.59 få kurs dagen etter.