Beliggenhet
Eiendommen ligger landlig og fritt til ca. 5 km nord for Røkland sentrum i Saltdal kommune. Bebyggelsen
ligger fint til som et tun med dyrket jord lett tilgjengelig rundt. Det er kort vei til Røkland sentrum (5 min
med bil) hvor det bla. er dagligvarebutikk, barnehage og barne- og ungdomsskole mv. Til Rognan er det
ca. 10 min kjøretur, her finner man alle fasiliteter som butikker, kafeer, hoteller og restauranter. Saltdal
kommune har mange arbeidsplasser innenfor service- og industri, men jord- og skogbruk er også en
betydelig del av virksomheten i kommunen.
Adkomst
Se vedlagt kartutsnitt.
Jord, skog og tun
Eiendommen er under fradeling (deling av driftsenhet) og vil trolig bli på ca. 790 dekar etter fradelingen.
Arealet vil bli fordelt slik:
Fulldyrket jord ca. 121,7 daa
Innmarksbeite ca. 5,1 daa
Skog av høy bonitet ca. 202,7 daa
Skog av middels bonitet ca. 222,7 daa
Skog av lav bonitet ca. 191,5 daa
Uproduktiv skog ca. 28,1 daa
Myr daa ca. 10,2 daa
Åpen jorddekt fastmark ca. 2,5 daa
Bebygd, vann, bre ca. 5,8 daa
Totalt ca. 790,3 daa
I tillegg har eiendommen ideell andel (1/8) i jordsameie på gnr. 16, bnr. 41
Gårdskart over hele driftsenheten, kartskisser over parseller som skal fradeles samt jordsameiet finnes
vedlagt i salgsoppgaven.
Da det ikke er ajourført målebrev for eiendommen og eiendommen er under fradeling, er oppgitte areal
kun å betrakte som et omtrentlig areal, og hverken selger eller oppdragstaker kan innestå for at dette er
korrekt. Partene har intet å kreve ovenfor hverandre hvis det er avvik på arealet etter fradelingen. Oppgitte
arealer er innhentet fra NIBIO gårdskart, landbrukstaksten og Saltdal kommune.
Fradeling/deling av driftsenhet
Det er en forutsetning for handelen at Saltdal kommune godkjenner fradelingen/deling av driftsenheten
samt at jakt -og fiskerettigheter følger gården videre. Hvis Saltdal kommune mot formodning ikke
godkjenner delingen annulleres avtalen. Annulleres avtalen har partene intet å kreve ovenfor hverandre.
Jakt
Jaktrettigheter følger eiendommen. Eiendommen er medlem av Nedre Drageid grunneierlag som
administrerer elgjakt og salg av fiskekort. Grunneierne har jaktrett og har mulighet til å delta på jakta.
Grunneierlaget selger fiskekort i Saltdalselva. For tiden er det ikke lov å fiske etter laks, men ørret er tillatt.
Elva er godt egnet for fluefiske.
Hvert gårdsbruk har rett til en fiskestang. Dersom en kjøper fiskekort fra grunneierlaget, kan en fiske fritt i
4 stangdøgn. Fiske skjer etter kart.
Grunneierlaget bruker en del midler til felles tiltak i bygda. Det er fremlagt regnskap for grunneierlaget i
perioden 2022-2024. Gjennomsnittlig overskudd disse årene har vært 15 515 kr. Bokført eiendel som
tilhører gårdbrukere Nedre Drageid, er pr 1.1.2025 kr 90 082 ifølge regnskapet.
Eiendommene denne taksten omfatter har 25 % av dette, ifølge eier. Eiendommene har en ordning med
grunneierlaget at det ikke utbetales noe fra grunneierlaget, det blir liggende der som egenkapital.
Opplysningene er hentet fra landbrukstaksten.
Innhold og standard
Våningshus
1. etasje: vf, mellomgang, bad, vaskerom, bod, soverom, kjøkken og stue.
Loft: gang, bod, toalett, to soverom og loftstue/soverom.
Kjeller: gang og 5 rom (boder)
Driftsbygning
1. etasje: Forsentral, melkerom, husdyrrom og redskapsrom (tidligere plansilo)
Kjeller: Flytekanaler under tilbygget. Utvendig gjødselkum.
Redskapshus/garasje
5 garasjer for lagring av redskap samt isolert verksted.
Uthus (står på nedsiden av hovedveien)
Lagringsplass for utstyr/redskap.
Oppvarming, piper og ildsteder
Elektrisitet og vedfyring. Varmepumpe "luft til luft".
Reguleringsforhold
Eiendommen ligger utenfor regulert område iflg. Saltdal kommune. I kommuneplanens arealdel ligger
eiendommen i område avmerket som LNF område. Deler av eiendommen ligger i LNF-område m/spredt
boligbygging. Deler av jordsameiet ligger i område avmerket som LNF-område m/spredt
fritidsbebyggelse.
Kartutsnitt fra kommunedelplanen finnes vedlagt i salgsoppgaven.
Odel - Konsesjon
Kjøpet av eiendommen er konsesjonspliktig iht Lov om konsesjon. Salget er betinget av at kjøperen får
innvilget konsesjon til avtalt pris og
øvrige avtalte betingelser. Dersom kjøperen ikke får innvilget konsesjon har partene intet å kreve overfor
hverandre. Partene er forpliktet til å
undertegne Søknad og konsesjon samtidig med kontrakts underskrift.
Det er administrasjonen/politikerne i den aktuelle kommunen som er rette konsesjonsmyndighet. Noen
viktige hovedelementer som kommunen
skal vurdere for at konsesjon skal gis er:
1. At kjøper vil oppfylle boplikt. Innflytting innen ett år etter tinglysning av skjøte og deretter boplikt på 5 år.
2. At den avtalte prisen for eiendommen er i samsvar med en samfunnsmessig forsvarlig prisutvikling,
ref. rundskriv og retningslinjer.
3. At gården drives. Etter Jordlova skal fulldyrka areal holdes i hevd.
Følgende unntak for kommunens priskontroll følger av konsesjonsloven og tilhørende rundskriv:
1. Priskontroll ved erverv av bebygde landbrukseiendommer foretas kun for eiendommer med mer enn 35
dekar fulldyrka og overflatedyrka jord.
2. Ved erverv av bebygd eiendom med et brukbart bolighus, vil priskontrollen unnlates så fremt
kjøpesummen er under kr. 3 500 000,-.
Ved spørsmål om konsesjon vennligst ta kontakt med eiendomsmegler.
Boligkjøperforsikring
Det gjøres oppmerksom på at forbrukerkjøpere har anledning til å tegne boligkjøperforsikring.
Forsikringen gir kjøper bistand etter avhendingsloven og dekker all advokatbistand, skadetakster og
utgifter til rettsapparatet. Forsikringen tegnes senest på kontraktsmøtet. Les mer om forsikringen i
salgsoppgaven. Kjøpere som handler som ledd i næringsvirksomhet har ikke anledning til å tegne
boligkjøperforsikring iht. vilkår fra forsikringsselskapet.
Oppgjør
Kjøpesum og kjøpers omkostninger, samt pantedokument tilknyttet eventuelt lån, skal være innbetalt til
eiendomsmeglers klientkonto senest dagen før avtalt overtakelse. Hvis kjøper ikke ønsker en
hjemmelsoverføring av eiendommen til seg, må det tas forbehold om dette i budet
Tilbud om lånefinansiering og forsikringer
Landkreditt Bank kan gi deg lånetilbud til finansiering av eiendommen. Våre meglere kan opprette kontakt
mellom deg og en kunderådgiver i banken og som kunde hos oss lover banken en hurtig behandling av
din låneforespørsel. Landkreditt Forsikring kan gi deg forsikringstilbud på eiendommen du velger å kjøpe.
Samler du flere forsikringer hos Landkreditt Forsikring, kan du få inntil 23% rabatt.
Landkreditt Bank og Forsikring er lokalt til stede i store deler av Norge og tar gjerne bank- eller
forsikringspraten hjemme hos deg.
Budgivning
Forbrukerinformasjon om budgivning er vedlagt i salgsoppgaven.
Alle bud, budforhøyelser og budendringer skal inngis skriftlig til megler. Det første budet skal legitimeres og med budgivers signatur.
Bud inngis fortrinnsvis via budgivningsplattformen Tryggbudgivning.no på nett hvor legitimasjon og signatur bekreftes ved å benytte e-signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Link til budskjema på Tryggbudgivning.no ligger tilgjengelig i nettannonsen på Finn.no, link kan også fås tilsendt av megler. Om ikke denne benyttes kan ordinært budskjema i salgsoppgaven brukes. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgiver at bud er mottatt.
Bud som ikke er skriftlig, eller som har kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning, vil ikke bli formidlet til selger. Et bud er bindende for budgiver når budet er kommet til selgers kunnskap. Selger står fritt til å akseptere eller forkaste ethvert bud, og er således ikke forpliktet til å akseptere det høyeste budet på eiendommen.
Megler skal, i den grad det er nødvending og mulig, informere de involverte i budrunden skriftlig om status i budgivningen.
Megler er forpliktet til å legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden, og for at budene skal kunne bli behandlet og videreformidlet skriftlig til alle involverte parter må ethvert bud ha en tilstrekkelig lang akseptfrist. Selger må skriftlig akseptere budet før budaksept kan formidles til budgiver. Bud og senere budforhøyelser/endringer bør derfor ha akseptfrist på minimum 30 minutter fra budet inngis. Budforhøyelser bør derfor skje i god tid før fristens utløp.
Selger og kjøper har krav på å få utlevert kopi av budjournalen straks etter at handel er kommet i stand. Alle som har inngitt bud på eiendommen kan på forespørsel få en kopi av anonymisert budjournal etter at budrunden er avsluttet.
Lovanvendelse og kontraktsbetingelser
For å få et best mulig beslutningsgrunnlag er det viktig å lese salgsdokumentene grundig før visning, og
uansett før budgivning. Salgsoppgaven nneholder sentrale opplysninger fra eiendomsmegleren og
andre dokumenter med relevant innhold. Uavhengig av om det er lest eller ikke, regnes Kjøper for å
kjenne til det som går tydelig fram av salgsdokumentene. I tillegg til å sette seg grundig inn i
dokumentene, oppfordres interessenter til å undersøke eiendommen nøye.
Selgers mangelsansvar NÅR DET GJELDER VÅNINGSHUSET PÅ EIENDOMMEN (heretter kalt
eiendommen) reguleres av bestemmelsene i avhendingsloven kapittel 3.
Dette innebærer i hovedtrekk at: Eiendommen kan ha en mangel dersom den ikke samsvarer med
kravene til kvalitet, utrustning og annet som følger av avtalen, jf. avhendingsloven § 3-1. Videre vil
eiendommen ha mangel dersom det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen som
har virket inn på avtalen, jf. avhendingsloven §§ 3-7 og 3-8. Ved salg til forbrukerkjøper er det ikke
anledning til å ta forbehold om at
eiendommen selges "som den er" eller med lignende generelle forbehold. Forbehold om eiendommens
tilstand som er spesifisert nok til å kunne innvirke på kjøpsvurderingen, anses likevel som en del av
avtalen, og vil derfor ikke kunne påberopes som mangel jf. avhendingsloven § 3-9 (2) andre setning.
Hvis det ikke er avtalt noe særskilt, gjelder bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-6 om generelle
krav til eiendommen, arealavvik og tilbehør. Disse bestemmelsene supplerer altså det som følger av
avtalen. Boligens alder, type og synlige tilstand har betydning for hvilken kvalitet og stand som kan
forventes. For eksempel kan det ikke forventes at en eldre bolig har samme tilstand som en ny eller nyere
bolig. Eldre boliger er vanligvis bygget etter andre krav og med andre materialer, og vil i tillegg ha
varierende grad av slitasje og skader som følge av blant annet bruk, værpåkjenninger og annen
aldersforringelse. Skader og forringelser som er naturlige følger av dette vil normalt ikke bli ansett som
kjøpsrettslige mangler.
Kjøper kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe kjøperen kjente eller måtte kjenne til da avtalen ble
inngått. Dersom kjøperen før avtaleinngåelsen har undersøkt eiendommen, eller uten rimelig grunn
unnlatt å følge oppfordringen om undersøkelse, kan kjøperen ikke gjøre gjeldende som mangel noe han
burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Det gjøres oppmerksom på at selv om det skulle være mangel
ved eiendommen, må kjøperen selv dekke tap og kostnader opp til et beløp på 10 000 kroner (kjøpers
"egenandel"/ "egenrisiko"), om ikke annet er sagt i loven. Kjøpers egenrisiko har ikke betydning for
spørsmålet om det foreligger en mangel. Beløpet kommer imidlertid til fradrag i en eventuell utmåling av
prisavslag eller erstatning dersom det er en mangel ved eiendommen som selger er ansvarlig for.
Med forbrukerkjøper menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig
handler som ledd i næringsvirksomhet.
Dersom kjøper ikke er forbrukerkjøper selges eiendommen "som den er". Eiendommen selges i den
forfatning den er under visning. Salget følger Avhendingsloven § 3-9: Endå eigedomen er selt 'som han er'
eller med liknande allment atterhald, har eigedomen likevel mangel der dette følger av §§ 3-7 eller 3-8.
Eigedomen har også mangel dersom han er i vesentlig ringare stand enn kjøparen hadde grunn til å
rekne med ut i frå kjøpesummen og tilhøva ellers. Kjøper kan derfor ikke påberope seg noen andre
bestemmelser etter avhl. Kapittel 3, enn det som følger direkte av § 3-9. Dette reduserer selgers ansvar
etter avhendingsloven og vil være en del av kontraktsvilkårene, dersom man ikke reserverer seg mot avhl.
§ 3-9 ved budgiving. Informasjonen ovenfor om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å
undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Følgende gjelder både i og utenfor forbrukerkjøp: MED UNNTAK AV VÅNINGSHUSET OVERTAS DE
ØVRIGE BYGNINGER OG EIENDOMMEN FORØVRIG i den stand den var ved kjøpers forutgående
besiktigelse/gjennomgåelse. Ved en eventuell mangelsvurdering skal de alminnelige kjøpsrettslige
prinsippene i Avhendingsloven §3-9 legges til grunn, dog slik at disse prinsippene fravikes slik at det kun
kan gjøres gjeldende
at det foreligger mangel i følgende tilfeller:
1. Dersom selger ikke oppfyller sine konkrete forpliktelser iht avtalen.
2. Dersom selger ikke oppfyller sin opplysningsplikt, jfr. reguleringen i Avhendingsloven §3-7 og
Kjøpsloven §19 litra b).
3. Dersom selger har gitt uriktige opplysninger, jfr. reguleringen i Avhendingsloven §3-8 og kjøpsloven
§19 litra a).
Risikoen for eventuelle skjulte feil som angitt i avhendingsloven §3-9 siste punktum og kjøpsloven §19
litra c) tilligger etter dette kjøper. vhendingslovens §4-19 nr. 2 fravikes, slik at den absolutte
reklamasjonsfristen settes til 1 - ett år etter overtakelsen.
Opplysninger om arealstørrelser i salgsoppgaven er hentet fra NIBIO gårdskart, Saltdal kommune og
Landbrukstaksten på eiendommen.
Opplysninger i salgsoppgaven er godkjent av selger.
Matrikkeinformasjon
- Gårdsnummer: 16
- Bruksnummer: 4
- Fylkesnummer: 18
- Fylkesnavn: Nordland
- Kommunenummer: 1840
- Kommuneområde: Saltdal - Rognan