Kostbare bulkeskader
Både Landkreditt og flere andre selskaper tilbyr kaskoforsikring med en toppdekning som innebærer at man slipper bonustap ved slike skader.
– Når prisen for utbedring overstiger egenandelen, vil det være gunstigere å benytte seg av denne fordelen i Kasko Pluss. Reparasjonskostnadene har økt mye de senere årene, så det skal ikke så store skaden til for at denne forsikringsdekningen kommer til nytte.
For små skader på begrensede flater, som kan behandles lokalt med såkalt «smart repair», kan det derimot være best for bileieren å betale regningen selv, og ha Pluss-fordelen til gode, ifølge Syvertsen.
For små parkeringsplasser
Risikoen for parkeringsskader har generelt sett økt, fordi den tilmålte plassen per bil i parkeringsanleggene gjerne er for liten, mener Kongelig Norsk Automobilklub (KNA).
– Bilene blir stadig lengre og bredere, men parkeringsplassene har ikke fulgt etter. Det bidrar til flere bulkeskader, som påfører bilistene ekstrakostnader, sier Tor Valdvik, samfunnskontakt i KNA.
Nå mener KNA det må stilles krav om at parkeringsplassene blir større, og at bestemmelser om dette må inn i parkeringsforskriften. Organisasjonen ba nylig Samferdselsdepartementet om å følge opp dette.
Eldre mest aktsomme
Undersøkelsen fra Landkreditt viser små forskjeller mellom kvinner og menn når det gjelder parkeringsvaner. Ulikhetene er derimot store målt etter aldersgrupper.
Bileiere fra 50 år og oppover svarer langt oftere enn gjennomsnittet at de synes det er viktig å parkere mest mulig skjermet mot risiko for skader, og at de gjerne bruker litt ekstra tid på dette.
– Det passer inn i et mønster vi har sett også i andre undersøkelser, nemlig at den eldre generasjonen legger særlig stor vekt på godt og samvittighetsfullt bilhold. Det er en kvalitet vi håper blir videreført og gjerne forsterker seg igjen de kommende årene, sier Ane Wiig Syvertsen.