Ta deg god tid og still forberedt til vinterkjøringen (foto: istock / mumemories)

Still godt forberedt på vinterføret

Glatte veier, startproblemer og dårlig sikt. Vinteren kan by på mang en utfordring for bilisten, og ofte er dårlige forberedelser synderen bak uhellene som skjer.

Glatte veier, startproblemer og dårlig sikt. Vinteren kan by på mang en utfordring for bilisten, og ofte er dårlige forberedelser synderen bak uhellene som skjer.

Mange skader og ulykker på norske vinterveier skjer dessverre ofte som en følge av at forberedelsene til kjøreturen er unnagjort for fort eller slurvete, eller at vær- og føreforhold endrer seg brått og uforutsett.

– Sett av den tiden det tar å forberede deg og bilen til en trygg kjøretur nå i vinterværet. Og kanskje aller viktigst er det å ta det med ro underveis. Legg igjen stresset hjemme, oppfordrer Linda Stubsjøen, skadeforebygger i Landkreditt Forsikring.

Vinterføre krever gode vinterdekk

Vinterdekk er en selvfølge når du skal ut og kjøre bil i vinter-Norge – her er sjekk av mønsterdybde og riktig dekktrykk stikkord.

Kravet til mønsterdybde er 3 millimeter, men anbefalingen fra blant annet NAF er 4 millimeter. Her kan et tips være å bruke et kronestykke til å måle. Den ytterste ringen på kronesiden av kronestykket måler nemlig 4 millimeter, og putter du kronestykket ned i mønsteret på dekket, vil du kjapt få et inntrykk av om mønsterdybden er god nok.

All snø må bort

Står bilen parkert ute og det har kommet snø siden sist den ble brukt, er det viktig både for din egen og medtrafikantenes sikkerhet at all snø blir fjernet fra bilen.

– En ting er å skrape vinduene for is og sørge for god sikt både fremover og bakover, men har du tenkt på hva som kan skje når kald snø på panser eller tak blir varmet opp og bilen er i fart? Snøen kan brått falle fra taket og bakover i veibanen, eller ned på frontruta og ødelegge din egen og andres sikt og sikkerhet, sier Stubsjøen.

Forbered deg på lengre stopp

Ved uhell i veibanen under snøstorm og uvær, kan trafikken blir stående over lengre tid. Her gjelder det å være forberedt. Sørg for å ha tilstrekkelig med drivstoff, enten det er strøm på batteri eller bensin på tanken, til lengre ventetid eller omkjøring. Linda Stubsjøen mener man gjerne kan ha en viss pessimistisk tankegang når vinterens kjøretur skal planlegges:

– Har du ekstra klær i bilen slik at du kan gå ut og hjelpe andre eller om du selv er uheldig og kjører ut? En matpakke kan også bli kjærkomment hvis ventetiden blir lang. Vinterværet i Norge er ikke alltid så forutsigbart, så det gjelder å ligge litt i forkant med å tenke gjennom hva som kan gå galt, tipser Stubsjøen videre.

 

Sett av den tiden det tar å forberede deg og bilen til en trygg kjøretur nå i vinterværet. Og kanskje aller viktigst er det å ta det med ro underveis. Legg igjen stresset hjemme, oppfordrer Linda Stubsjøen i Landkreditt Forsikring.

Spylevæske kan fryse

Har du spylevæske som tåler kulden? Spylevæske er svært viktig for sikt og trafikksikkerhet.

Spylevæske som selges ferdig blandet blant annet på bensinstasjoner, tåler som oftest ned til 15-20 minusgrader. I vinter har vi allerede opplevd kaldere vær enn dette i mange deler av landet, og da kan også spylevæsken fryse.

Spylersystemet i bilen består av slanger og deler som kan sprekke dersom spylevæsken fryser. For å forebygge dette, finnes det konsentrat som tåler enda lavere temperaturer. Slike konsentrat er det mulig å få kjøpt i ulike butikker som selger utstyr til bil.

Kjør etter forholdene

Så er bilen klar, og du er klar. Da kommer dette tipset inn, og det kan ikke sies for ofte: Tilpass farten etter forholdene. Husk hvor mye bremselengden øker med glatt vinterføre, og hold tilstrekkelig avstand til bilen foran deg.

Husk også at det kan være ekstra glatt på strekker der andre har bremset opp før deg, for eksempel inn mot veikryss eller rundkjøringer.

Det er alltid viktig å ha fokus på kjøringen når du er underveis, og enda viktigere under vanskelige kjøreforhold som vi oftere opplever nå på vinteren.

– Hold blikket på veien og hendene på rattet. Gjør innstillinger av GPS før du kjører avgårde, ikke underveis. Og så gjelder det å ta det med ro og ta den tiden du trenger for å komme trygt frem, sier Stubsjøen avslutningsvis.

Kjør pent!