Vi ser nå at mange kunder blir utsatt for forsøk på svindel, men du som kunde kan ofte avsløre svindelen på et tidlig tidspunkt.
Her er en liste over de mest vanlige svindelformene, hva du bør gjøre og hvordan du kan avsløre dem:
- Investeringssvindel
- Relasjonssvindel
- Falske SMS og eposter
- Falske telefonsamtaler
- Svindel på Finn, Tise og andre kjøp- og salg plattformer
Investeringssvindel
Dette ser vi dessverre mye av. De mest vanlige formene er;
Falske annonser
Falske annonser på Facebook og andre sosiale medier, der kjendiser misbrukes og løftes frem i markedsføring av rene bedrageriplattformer for handel av aksjer og kryptovaluta.
Annonsene er falske og handelsplattformen du ledes inn på er falsk, selv om den kan se profesjonell og fin ut. Svindlerne følger ofte opp med samtaler, og beløpene de ber deg overføre fra start er som oftest bare noen tusenlapper. Deretter viser de deg skyøy avkastning på det lille beløpet, for å overtale deg som kunde til å overføre store beløp.
Ikke la deg lure. Har du gått på – kutt all kontakt før du blir overtalt til å sende store beløp. Er du usikker, kontakt oss for tips og råd.
Rådgivere som ringer
Du ringes opp av personer fra utlandet som vil ha deg til å investere. Rådgiverne prater som oftest engelsk, men numrene de ringer fra kan være både norske og utenlandske ettersom det dessverre er mulig å vise frem falske telefonnumre når en ringer.
Fremgangsmåten er ofte lik som ved de falske annonsene – små beløp blir fort til store. Straks du skal ta penger ut av plattformen kommer det krav om opprettelse av kundeforhold på andre plattformer, elektroniske lommebøker, konto hos Revolut, Binance med flere. En får aldri penger tilbake på kontoen i banken, men ledes heller til å overføre pengene til andre utenlandske banker og aktører som deretter misbrukes videre av svindlerne.
Om du får instruksjoner i å opprette kundeforhold hos eksempelvis Revolut eller Binance er det et tydelig tegn på at svindlerne forsøker å omgå bankens svindel-deteksjon.
Kutt all kontakt med svindlerne. De er svært dyktige på å manipulere og overtale. Opprettholder en kontakten, er vår erfaring at en fort blir lurt flere ganger. Kontakt oss dersom du er utsatt for dette.
Relasjonssvindel
Fremgangsmåten her er som oftest kontakt gjennom Facebook, Whatsapp eller andre meldingsplattformer. Svindlerne utgir seg for å være noen som vil bygge relasjon, og de kan opprettholde dialogen over måneder og i enkelte tilfeller over år. For de som blir lurt er dette ofte tungt og vanskelig å komme ut av, fordi en over lang tid har bygget det en opplever som en tett og nær relasjon til personen en prater med.
Meldingsdialogen begynner lett og en blir godt kjent med den personen svindlerne utgir seg for å være. En deler mye om stort og smått, familie, hverdagsliv, små og store frustrasjoner. Når relasjonen er solid, kommer spørsmålene om hjelp og bistand til medisinsk behandling, problemer med politiet, flybilletter og andre reisekostnader. Rett og slett betalinger som skal hjelpe mottakeren med påståtte alvorlige problemer eller mulighet for å komme på besøk til den personen en prater med.
I praksis benyttes samme dokumentasjon og fortelling overfor mange personer parallelt, og pengene går ikke til det mottaker sier at de skal gå til. Dette er organiserte kriminelle som har som fast jobb å manipulere personer på nett, med hensikt å få overført penger.
Utfordringen i disse sakene er at kunder i blant kan stole mer på svindlerne enn banken fordi de opplever så nære bånd til den de prater med. Det er veldig vanskelig å avbryte en relasjon og innse at en har blitt svindlet på en så personlig og langvarig måte. Det er viktig å søke hjelp og støtte hos familie og venner for å bryte ut av slike relasjoner og unngå ytterligere overføringer til svindlerne.
Saken fortsetter lenger ned.