Mann arbeider ved PC, snakker i headset på telefonen

Fem svindel-tips fra sikkerhetseksperten

I en hektisk innspurt mot jul er svindlere aktive med flere forskjellige svindelformer. Unngå å bli lurt – les våre fem viktige tips!

I en hektisk innspurt mot jul er svindlere aktive med flere forskjellige svindelformer. Unngå å bli lurt – les våre fem viktige tips!

Vi ser nå at mange kunder blir utsatt for forsøk på svindel, men du som kunde kan ofte avsløre svindelen på et tidlig tidspunkt.

Her er en liste over de mest vanlige svindelformene, hva du bør gjøre og hvordan du kan avsløre dem:

  1. Investeringssvindel
  2. Relasjonssvindel
  3. Falske SMS og eposter
  4. Falske telefonsamtaler
  5. Svindel på Finn, Tise og andre kjøp- og salg plattformer
     

Investeringssvindel

Dette ser vi dessverre mye av. De mest vanlige formene er;

Falske annonser

Falske annonser på Facebook og andre sosiale medier, der kjendiser misbrukes og løftes frem i markedsføring av rene bedrageriplattformer for handel av aksjer og kryptovaluta.

Annonsene er falske og handelsplattformen du ledes inn på er falsk, selv om den kan se profesjonell og fin ut. Svindlerne følger ofte opp med samtaler, og beløpene de ber deg overføre fra start er som oftest bare noen tusenlapper. Deretter viser de deg skyøy avkastning på det lille beløpet, for å overtale deg som kunde til å overføre store beløp.

Ikke la deg lure. Har du gått på – kutt all kontakt før du blir overtalt til å sende store beløp. Er du usikker, kontakt oss for tips og råd.

Rådgivere som ringer

Du ringes opp av personer fra utlandet som vil ha deg til å investere. Rådgiverne prater som oftest engelsk, men numrene de ringer fra kan være både norske og utenlandske ettersom det dessverre er mulig å vise frem falske telefonnumre når en ringer.

Fremgangsmåten er ofte lik som ved de falske annonsene – små beløp blir fort til store. Straks du skal ta penger ut av plattformen kommer det krav om opprettelse av kundeforhold på andre plattformer, elektroniske lommebøker, konto hos Revolut, Binance med flere. En får aldri penger tilbake på kontoen i banken, men ledes heller til å overføre pengene til andre utenlandske banker og aktører som deretter misbrukes videre av svindlerne.

Om du får instruksjoner i å opprette kundeforhold hos eksempelvis Revolut eller Binance er det et tydelig tegn på at svindlerne forsøker å omgå bankens svindel-deteksjon.

Kutt all kontakt med svindlerne. De er svært dyktige på å manipulere og overtale. Opprettholder en kontakten, er vår erfaring at en fort blir lurt flere ganger. Kontakt oss dersom du er utsatt for dette.

Relasjonssvindel

Fremgangsmåten her er som oftest kontakt gjennom Facebook, Whatsapp eller andre meldingsplattformer. Svindlerne utgir seg for å være noen som vil bygge relasjon, og de kan opprettholde dialogen over måneder og i enkelte tilfeller over år. For de som blir lurt er dette ofte tungt og vanskelig å komme ut av, fordi en over lang tid har bygget det en opplever som en tett og nær relasjon til personen en prater med.

Meldingsdialogen begynner lett og en blir godt kjent med den personen svindlerne utgir seg for å være. En deler mye om stort og smått, familie, hverdagsliv, små og store frustrasjoner. Når relasjonen er solid, kommer spørsmålene om hjelp og bistand til medisinsk behandling, problemer med politiet, flybilletter og andre reisekostnader. Rett og slett betalinger som skal hjelpe mottakeren med påståtte alvorlige problemer eller mulighet for å komme på besøk til den personen en prater med.

I praksis benyttes samme dokumentasjon og fortelling overfor mange personer parallelt, og pengene går ikke til det mottaker sier at de skal gå til. Dette er organiserte kriminelle som har som fast jobb å manipulere personer på nett, med hensikt å få overført penger.

Utfordringen i disse sakene er at kunder i blant kan stole mer på svindlerne enn banken fordi de opplever så nære bånd til den de prater med. Det er veldig vanskelig å avbryte en relasjon og innse at en har blitt svindlet på en så personlig og langvarig måte. Det er viktig å søke hjelp og støtte hos familie og venner for å bryte ut av slike relasjoner og unngå ytterligere overføringer til svindlerne.

Saken fortsetter lenger ned. 

Falske SMS og epost

Selv om dette er en gammel og godt kjent svindelform, foregår den fortsatt i stort omfang. Det begynner med en epost eller SMS med tilsynelatende treffende budskap om parkering, omregistrering av bil, melding fra Vipps eller Altinn. En kan som oftest avsløre svindelen bare ved å se på nummeret som har sendt meldingen, eller avsenderadresse på eposten. Nummer og epost stemmer ikke med adressen som aktørene ville sendt deg melding fra.

I SMS og epost vil du bli oppfordret til å bekrefte identitet for å sørge for at Vipps fungerer, hente ut viktig melding om din skatt hos Altinn, eller betale for parkering. I blant virker budskapet riktig, fordi du kanskje akkurat har parkert på betalingsparkering, eller venter på informasjon om skatt.

Trykker du på lenken i sms eller epost, tas du videre til nettsider som kan se ekte ut, men igjen er de ofte enkle å avsløre fordi nettstedsadressen ikke har noe med den ekte aktøren å gjøre. Inne på siden oppgir du BankID påloggingsinformasjon, informasjon om hvilken bank du bruker, og alt du legger inn går rett til svindlerne som sitter klare til å bruke påloggingsinformasjonen på den ekte nettsiden.

Vårt viktigste tips her er å sjekke nummeret som har sendt deg tekstmelding, eller epostadressen til avsender. Dernest – ha som hovedregel at du ikke trykker på lenke i epost, med mindre du er helt trygg på at avsender er korrekt og epost eller tekstmelding ekte. Mange har sluttet helt med lenke i epost (Posten, Altinn, Skatteetaten mm).

Falske telefonsamtaler

Det forekommer fortsatt tilfeller av at kunder blir oppringt av personer som utgir seg for å være fra Politiet eller banken.
I blant vil banken kunne ta kontakt med deg som kunde for å stille spørsmål ved transaksjoner, men det er tre viktige poeng å merke seg her.

  • Det første er at vi aldri vil be deg oppgi påloggingsinformasjon. Banken trenger ikke dette da vi har full oversikt over transaksjoner og kundeforhold i interne systemer. Banken skal ikke vite din påloggingsinformasjon da denne er personlig.
  • Det andre er at vi ikke vil be deg gjøre handlinger i din nettbank, som eksempelvis å flytte penger. Svindlerne bruker begrepet «trygg konto» og ber om at penger flyttes til trygge kontoer i nettbank eller med Vipps. Det er ikke behov for å flytte på penger for å holde disse trygge. Blir du instruert i å flytte penger, kan du være helt sikker på at det er svindel.
  • Det tredje vi vil påpeke er at svindlerne i disse samtalene gjerne vil holde samtalen aktiv over flere timer, eller med flere hyppige samtaler. Dette for å unngå at svindelofferet får tenkt seg om eller ta kontakt med banken på egenhånd. Noen får beskjed om å skru av telefonen for å holde konto trygg. Også dette gjøres for å isolere svindelofferet frem til svindelen er gjennomført.

Svindel på handelsplattformer

Vi ser dessverre også en økning i svindel på Finn, Tise og andre handelsplattformer. Det mest vanlige er at svindlerne forsøker å flytte dialogen bort fra Finn eller Tise sin meldingstjeneste og over på epost. Der sender de egne lenker til falske nettsider hvor målet er å få tak i BankID påloggingsinformasjon og kortdetaljer.

Svindlerne misbruker navnet på blant annet Fiks Ferdig, Trygg handel, Sikkert oppgjør og lignende. Det er normalt ikke behov for å oppgi verken BankID informasjon eller kortdetaljer. Blir du bedt om dette, gå nøye igjennom og vær varsom. Kontakt eventuelt Finn eller Tise for veiledning.

Husk vår døgnåpne sperretjeneste

For øvrig vil jeg ønske alle kunder en god og trygg jul. Husk at vi har døgnåpen sperretjeneste dersom du blir utsatt for svindel eller svindelforsøk. Den når du på telefonnummer 23000800.

Har du konkrete spørsmål om en sak du er usikker på, kontakt sikkerhet@landkreditt.no for tips og råd.