2

Slik bestiller du BankID

Før du bestiller BankID i nettbanken må du få tilsendt kodebrikke.

Motta kodebrikke

  1. Etter at du har opprettet et kundeforhold, ta kontakt med oss på tlf. 23 00 08 00.
  2. Vi vil deretter sende deg et Personlig Utlevering Mottakingsbevis (PUM) som må hentes på Posten. Ta med pass eller nasjonalt ID-kort som er eneste gyldig legitimasjon.
  3. Når vi har mottatt kopi av gyldig pass eller nasjonalt ID-kort fra Posten mottar du en SMS eller e-post med passordet for å logge inn i nettbanken første gang.
  4. Ca. 4-5 dager etter at du har mottatt passord, vil du få du få tilsendt kodebrikke. Denne kommer rett i postkassen din. Kodebrikken skal benyttes ved innlogging i nettbanken.

Bestill BankID i nettbanken

  1. Logg inn i nettbanken - uten BankID. Bruk passordet du har mottatt på SMS eller e-post, samt din nye kodebrikke.
  2. Når du innlogget i nettbanken velger du BankID som du finner i menyen.
  3. Aktiver/bestill BankID.

3

Slik bytter du bank

 

Når du skal gjennomføre bankbytte må du fylle ut et skjema som heter «Bytte av bank». Dette sendes inn til oss etter at du er registrert som kunde hos oss, og mottatt bankkort. Ditt gamle bankkort klipper du opp og legger ved forsendelsen.

Ønsker du kjapt og enkelt å få overført alle AvtaleGiro-avtalene dine? Se vår veiledning for å flytte AvtaleGiro. Fordelen med å gjøre det selv i nettbanken er at det går kjapt

Last ned "Bytte av bank"-skjema (PDF)

Skjemaet fylles ut på følgende måte:

Tidligere bank:
Navn og adresse til din tidligere bank.

Opplysninger om kontohaver (bankkunden):
Ditt navn og adresse, fødselsnummer, e-postadresse og mobilnummer.

1. Betalingsoppdrag:
Her gir du oss fullmakt til å enten innhente betalingsoppdrag knyttet til kontoer du selv fyller ut eller så kan vi be om en kopi av en liste over alle faste betalingsoppdrag. 
Du velger om alle aktive faste betalingsoppdrag og AvtaleGiro-fullmakter skal flyttes, eller kun noen bestemte faste betalingsoppdrag eller AvtaleGiro-fullmakter. 

Du kan også flytte AvtaleGiro-fullmaktene selv i nettbanken. Se vår veildning for å flytte AvtaleGiro

Det er viktig at du er oppmerksom på at dersom du ikke gir oss fullmakt til å hjelpe deg med dette, må du selv sørge for å flytte avtalene. Din tidligere bank vil avslutte disse avtalene, inklusiv eventuelle betalinger som ligger til forfall når bankbyttet gjennomføres/de avslutter deg som kunde hos seg.

Hvis du har eFaktura behøver du ikke gjøre noe med disse, siden de automatisk vil dukke opp i alle dine nettbanker.

2. Innbetalinger
Du må selv infomerer de du mottar innbetalinger regelmessig fra, f.eks arbeidsgiver, NAV eller pensjonsutbetalinger, om ditt nye kontonummer for innbetalinger. 

3. Innskudd:
I feltet «Kontonummer i tidligere bank» fyller du inn kontoene som du vil avslutte i tidligere bank. Avkryssingsboksen skal kun brukes dersom kontoen er knyttet opp mot en VPS-konto. Fyll ut feltet «Kontonummer i ny bank» med ditt nye kontonummer. Benytt avkryssingsboksene under «Avslutte konto i tidligere bank» dersom vi skal avslutte kontoen i tidligere bank. 

Ønsker du å flytte en BSU-konto må du fylle ut feltene under «BSU-konto i tidligere bank», og bestille en BSU-konto hos oss.

Underskrifter

Tilslutt er det bare å signere skjemaet, legge ved eventuelt bankkort som du har klippet i to, og sende dette til oss. Da ordner vi resten!

Se vår kontaktinformasjon

Spørsmål og svar

Hvordan varsler jeg arbeidsgiver om ny lønnskonto?

Når du har blitt kunde hos oss er det lurt å varsle din arbeidsgiver om at du ønsker å få lønnen inn på ny konto. Send e-post til arbeidsgiver