Se opp for svindelforsøk

Svindel blir stadig mer utbredt, og mange av våre kunder opplever dessverre svindelforsøk og svindel på SMS, e-post og telefon.

- Svindlerne blir stadig mer profesjonelle og vanskeligere å avsløre.

Vi har sett et oppsving i antall bedrageriforsøk siden i fjor høst, og vi opplever at forsøkene profesjonaliseres. Det vi ser mest av akkurat nå, er falske e-poster, SMS og til en viss grad telefonsamtaler, der avsenderen utgir seg for å være en annen enn den egentlig er, sier Øyvind Hestnes.

Han er sikkerhetsansvarlig i Landkreditt, og avverger og begrenser flere svindelforsøk mot våre kunder hver måned.

– Vi har gode verktøy for å oppdage og forhindre svindel, men det aller viktigste er at du selv er årvåken. Ikke gi fra deg påloggingsinformasjon til andre, eller trykk på ukjente lenker. Dette er gode og enkle tiltak for å unngå å bli svindlet, forklarer Hestnes.

Svindlerne utgir seg gjerne for å være kjente aktører som Skatteetaten, Vegvesenet, Digipost, Posten, Politiet og Økokrim, og hensikten er å få tak i kundenes påloggingsinformasjon. På denne måten kan de få tilgang til dine kontoer og kort, og kan gjøre urettmessige uttak. Når svindlerne først har tilgang til dine kort og kontoer er dessverre erfaringen at pengene går raskt ut av konto, konstaterer Hestnes.

(Saken fortsetter under)

Slik kan du bli lurt av svindleren

Svindel 1-4.svg

  1. Svindleren kontakter deg med falske e-poster, telefoner eller SMSer.

  2. Du trykker på en lenke til en falsk påloggingsside, og gir fra deg påloggingsinformasjonen din til svindleren.
     
  3. Svindleren har nå tilgang til din nettbank, og tar kontakt på ny, gjerne ved å utgi seg for å være fra politiet, for å få deg til å gi ut flere engangspassord.
       
  4. Svindleren kan dermed gjøre urettmessige uttak, og pengene forsvinner fra kontoen din. Du har blitt svindlet!

4 råd for å avverge svindel

1. Sjekk avsender av henvendelsen

Sjekk at telefoner, e-poster og SMSer du mottar kommer fra kjente adresser og riktige nummer. Om disse ser mistenkelige ut er ofte henvendelsen nettopp det; mistenkelig. Husk at det er svært enkelt å manipulere avsender på SMS slik at den ser ut som den kommer fra Skatteetaten, Vegvesenet eller andre.  

2. Vær skeptisk til å trykke på lenker i e-post og SMS

Husk at vi, Skatteetaten, Altinn ol. normalt ikke vil sende en lenke du skal trykke på for å logge inn. Du må selv gå aktivt inn på siden og logge inn. Utvis derfor forsiktighet med å trykke på lenker.  

3. Ikke gi fra deg påloggingsinformasjon

Din påloggingsinformasjon er personlig – ikke gi den fra deg. Husk at vi som bank, eller politiet for den saks skyld, aldri vil be om passord, koder eller påloggingsinformasjon over telefon eller e-post. 

4. Kontakt oss om du oppdager svindel eller forsøk på svindel

Kontakt oss umiddelbart på tlf. 23 00 08 00 om du er utsatt for svindel, eller mistenker at du er i ferd med å bli svindlet. Utenfor ordinær åpningstid får du i telefonmenyen valg for både kortbedrageri og kontobedrageri.  

Vegvesensvindel.png

Over: Eksempel på falsk SMS, tilsynelatende fra Statens Vegvesen. Avsender fremstår korrekt, men lenken i SMS`en er lang og sammensatt. Denne tar deg ikke til Vegvesenets nettside, selv om Vegvesen er nevnt både som avsender og i lenken du bes om å trykke på. Den falske nettsiden ber deg oppgi hvilken bank du benytter, fødselsnummer, og senere i prosessen også passord og kode.

 

Under: Skatteetaten ber deg ikke oppgi hvilken bank du benytter i forbindelse med BankID-pålogging. Dette er en falsk side som fanger opp dine påloggingsdetaljer, og avklarer samtidig hvor påloggingsdetaljene kan misbrukes.

Falsk BankID.png

 

Økt profesjonalitet og troverdighet 

Tiden for amatørmessige e-poster på dårlig norsk er forbi, og det har blitt mer utfordrende å avsløre svindelforsøk på design, budskap og språk. Blir du kontaktet på telefon, så snakker de som tar kontakt godt norsk. Det er profesjonelle grupperinger som står bak, og de oppnår tillit ved for eksempel å utgi seg for å være fra politiet eller Økokrim.  

Du må derfor huske på at seriøse aktører aldri vil be om passord, koder eller påloggingsinformasjon over telefon eller e-post. I tillegg er det verdt å merke seg at vi, Skatteetaten, Alt Inn ol. normalt ikke sender deg lenker for pålogging på e-post. Du må selv gå aktivt inn på siden og logge inn. Får du tilsendt en lenke du skal trykke på for å logge inn hos Skatteetaten eller Altinn er sannsynligheten høy for at det er et bedrageriforsøk.  

– Svindlerne er også klar over når du kan forvente å motta ulik informasjon, og sender den ut til «rett tid». Mottar du et budskap som du venter på, er det lettere å gå i fella. Dette ser vi blant annet i forbindelse med skatteoppgjøret, forklarer Hestnes. 

Han kommer derfor med en siste oppfordring når du er på nett på PC og mobil fremover. 

– Vær forsiktig og oppmerksom når du ferdes på nett, så kan du forebygge potensielle problemer. Skulle du likevel bli utsatt for svindel en gang i fremtiden – ikke nøl med å ta raskt kontakt, så er vi klare til å hjelpe deg, avslutter Hestnes.