Ut og fly? Dette gjør du ved streik og forsinkelser

Det er mange kanselleringer og forsinkelser for alle som skal ut å fly i sommer. Visste du at vår reiseforsikring gir deg tilgang til gratis lounge ved forsinkelse? Men hva gjør du om reisen blir kansellert som følge av streik?

Det er mange kanselleringer og forsinkelser for alle som skal ut å fly i sommer. Visste du at vår reiseforsikring gir deg tilgang til gratis lounge ved forsinkelse? Men hva gjør du om reisen blir kansellert som følge av streik?

Med helårs reiseforsikring er du forsikret fra du forlater hjemmet ditt. Hver dag, hele året. Uansett hvor du reiser hjelper vi deg å finne de legene og sykehusene som kan gi deg best hjelp der du er.  

En reiseforsikring er derfor nyttig uansett om ferie og fritid tilbringes i nærmiljøet, eller på et eksotisk reisemål i utlandet. Vi har en solid og god reiseforsikring, og fikk terningkast fem i Norsk Familieøkonomi sin kåring av de beste reiseforsikringene i 2021. Husk å bestille forsikring før du bestiller reise, for å få med avbestillingsforsikring. 

Les mer: Mye reiseforsikring for pengene 

Fri lounge ved forsinkelser 

Med sommerens flyplasskaos, med mange kanselleringer og forsinkelser, kan det være kjekt å vite at du har tilgang til fri lounge dersom flyet ditt blir mer enn 60 minutter forsinket. 

Tjenesten SmartDelay+ er inkludert i din forsikring, og gir deg tilgang til over 1.400 lounger på mer enn 500 flyplasser. Tjenesten gjelder for deg og ditt reisefølge på inntil fire personer - enten det er familie eller venner.  

Med tilgang til lounge kan dermed forsinkelsen bli litt mer behagelig med: 

  • Gratis snacks og forfriskninger 
  • Gratis aviser og magasiner 
  • Gratis Wifi og ladestasjoner 
  • Konferanse- og jobbfasiliteter 

Oppstår det forsinkelse på din reise vil du motta en SMS og en e-post om hvilken lounge du har adgang til. Husk bare å registrere reisen senest 2 timer før avreise. 

Her kan du lese mer og registrere reisen din 

 

Hva gjør jeg ved flystreik? 

Reiseforsikringer dekker dessverre ikke kansellerte og innstilte reiser som skyldes streik eller mangel på personale og fly. 

Hvis dette oppstår, må du kontakte flyselskapet eller reiseoperatøren din for å be om å få pengene refundert. Du kan alternativt prøve å booke om reisen, hvis det er et alternativ.  

Har du bestilt hotell som du ikke får benyttet som følge av flystreik, må du kontakte hotellet eller reiseoperatøren for å avbestille eller booke om oppholdet. 

Andre som kan gi råd og veiledning i en slik situasjon er Forbrukerrådet. Har du betalt reisen med kredittkort så kan også kortselskapet hjelpe deg. 

Les mer om vår reiseforsikring