Landkreditt satser ytterligere på forsikring

Oslo, 31.januar 2018: Som et ledd i vår strategi om å forsterke Landkreditt som landbrukets finanskonsern, og ambisjon om sterkere vekst i personmarkedet, kjøper Landkreditt seg opp i Landbruksforsikring.

Landbruksforsikring blir konsernselskap i Landkreditt etter sistnevntes kjøp av aksjer fra Nortura og Felleskjøpet. Samtidig selger Landkreditt Bank alle aksjer i leasing – og finansieringsselskapet Landkreditt Finans til BNP Paribas Leasing Solutions.

– Vi ønsker å sikre at norsk landbruk har et eget forsikringsselskap med god kompetanse på landbruk og konkurransedyktige produkter og betingelser. Det er også tilsvarende viktig for Landkreditt å kunne tilby bankens personmarkedskunder et godt forsikringsprodukt, sier konsernsjef Ole Laurits Lønnum i Landkreditt.

– Bank, forsikring og fond er gode komplementære produkter som vi mener vil gi økt kundetilfredshet, lojalitet og inntjening. Vår bransje endrer seg raskt med økt digitalisering, og vi tilpasser oss utviklingen. Dette er en satsing på framtidens Landkreditt, fortsetter Lønnum.

Strategisk viktig

Landkreditt er fra før største eier i Landbruksforsikring, og Landkreditt-konsernets formål er å bedre økonomien til medlemmer og kunder gjennom å tilby gode produkter innen bank og finans.

–Vi skal være markedsleder på landbruk og levere et av markedets beste tilbud til både landbruks – og personmarkedskunder. Det er derfor strategisk viktig for Landkreditt å kunne tilby gode forsikringsprodukter, sier Lønnum.

Gode forutsetninger

Adm. direktør Håvard Jens Djupedal påpeker at siden etableringen i 2001 har Landbruksforsikring hatt høy vekst samtidig som selskapet har hatt god lønnsomhet. Landbruksforsikring har i dag 62 ansatte og et premievolum på 515 millioner kroner.

– Landbruksforsikring har god kompetanse innen både landbruks-, næringslivs- og privatsegmentet, og vårt distribusjonskonsept passer godt inn i Landkreditt.

Djupedal ser frem til at Landbruksforsikring blir konsernselskap i Landkreditt.

– Det er viktig for selskapet å ha langsiktige og solide eiere, og ved å kombinere våre sterke fagmiljøer vil vi i fellesskap ha gode forutsetninger for å utvikle enda bedre produkter og gode digitale løsninger for kundene, sier han.

Landbruksforsikring vil endre navn til Landkreditt Forsikring AS. Transaksjonen vil bli gjennomført straks alle offentlige godkjenninger foreligger.

Kontaktinformasjon:

Ole Laurits Lønnum, konsernsjef i Landkreditt