Hopp direkte til innhold

Ny regel gir mange spørsmål

Nei, det er ikke bilforsikringen som har blitt dyrere, selv om det kan se slik ut, forklarer produktsjef Bjørn Araldsen i Landbruksforsikring. Mange er fortsatt usikre på det nye avgiftssystemet.

Følg bloggen vår

Hold deg oppdatert på det som rører seg innen finans og landbruk. Vi kaller det sunt bankvett!

Les bloggen her

Egentlig er det en god nyhet: Årsavgiften for motorkjøretøyer, også kalt veiavgiften, ble avviklet fra årsskiftet. Den var dyr og tungvint å inndrive, og lite fleksibel ved eierskifter og avregistreringer.

– Isteden ble det innført en trafikkforsikringsavgift, som forsikringsselskapene krever inn på vegne av staten. Summen er den samme, men betales automatisk sammen med bilforsikringen og kan dermed fordeles gjennom hele året, sier Araldsen.

Selv om myndighetene og forsikringsbransjen har gitt eiere informasjon om endringen, er det mange som fortsatt er usikre.

Får mange spørsmål

– Vi får en del spørsmål fra kunder som ser at regningen tilsynelatende øker. Da forklarer vi at det er den nye avgiften som er lagt til, og at den hyggelige effekten blir at de slipper den store fakturaen årsavgiften utgjorde.

Avgiften blir tydelig spesifisert på fakturaen, og er lik uansett hvilket forsikringsselskap man velger. Den påløper så lenge kjøretøyet er ansvarsforsikret og eier har det registrert på seg.

– Hvis man vil unngå avgiften, må kjøretøyet avskiltes. Det kan være aktuelt hvis det ikke er i bruk eller ikke er i kjørbar stand, men dette må eier sørge for selv, sier Bjørn Araldsen i Landbruksforsikring.

Ikke for el-bil

Hvis man har kjøpt og selv betaler forsikring på en leaset bil, skal trafikkforsikringsavgiften betales sammen med forsikringen. Hvis forsikring er inkludert i leasingavtalen, skal leasingselskapet betale avgiften via sin forsikring.

For el-biler påløper det ingen trafikkforsikringsavgift i år.

Kjøretøy som i løpet av 2018 blir 30 år, regnes som veterankjøretøy fra 1. januar. Det gir også en lavere avgiftssats.

– Forsikringsselskapene baserer innkrevingen på opplysninger registrert i det sentrale motorvognregisteret. Dersom man mener kjøretøyet er plassert i feil kategori, for eksempel ved at fabrikkmontert diesel partikkelfilter ikke er registrert, er det Statens vegvesen man henvender seg til, sier Bjørn Araldsen.