Hopp direkte til innhold

Du har penger til gode – klikk og gjør krav på dem

Sett dette før? En e-post som starter på denne måten, bør få varsellampene til å lyse.

Svindlerne har blitt bedre på å kamuflere svindelen, med proffere språk og utforming.

De kan utgi seg for å være pakketransportører som har pakke til deg, Skatteetaten med penger til deg, eller rett og slett bare et viktig dokument vedlagt som du må lese med en gang! Noen svindlere bruker kan også finne på å ringe og be om brukernavn og passord til nettbanken din eller BankID. Dette krever årvåkenhet av deg som forbruker av tjenester på nett.

Hvilke tegn bør du være oppmerksom på nå?

Lager falske nettsider

Ved å kopiere og lage falske versjoner av nettsider, prøver svindlerne å lure til seg sensitiv informasjon. De falske nettsidene ser tilsynelatende ekte ut og kan være vanskelige å oppdage. Som kunde ønsker vi at du er ekstra på vakt hvis du:

  • Mottar en tekstmelding om en utenlandsbetaling som du ikke kjenner til
  • Opplever at nettsiden, selv om den virker troverdig, oppfører seg merkelig eller ser litt annerledes ut
  • Ser transaksjoner i nettbanken som du ikke kjenner igjen
  • Blir bedt om å oppgi brukernavn og passord til nettbank eller BankID

Hvordan kan jeg bli rammet?

Situasjonen kan oppstå hvis PC-en din er infisert med virus. Kanskje fordi du i god tro har trykket på en ukjent lenke i en e-post, åpnet et vedlegg du har fått tilsendt eller mottatt en melding på Messenger som tilsynelatende er fra en bekjent.

Når du så besøker en nettside du normalt stoler på, vil viruset sende deg til en falsk versjon av siden. Opplysninger du legger inn her, vil havne i svindlernes hender.

Vis vett på nett

Svindlerne har blitt bedre på å kamuflere svindelen, med proffere språk og utforming. Dette krever årvåkenhet av deg som forbruker av tjenester på nett.

Nettvett er et stikkord. Vær alltid forsiktig med ukjente lenker du får tilsendt via e-post, sms eller via sosiale medier. Kjenner du avsenderen? Ser lenken merkelig eller ukjent ut, eller sendes det i en kontekst du ikke forstår, bør du la være å klikke på den. For å være sikker, bør du heller skrive inn nettadressen selv. Klikker du likevel på en lenke du har fått tilsendt, må du ikke oppgi sensitiv informasjon.

Meld fra!

Så hva gjør du hvis du tror du har blitt lurt? Først og fremst er det viktig å melde fra. Ta kontakt med banken så snart du kan. Kanskje er en politianmeldelse neste steg i prosessen.

Ta dine forholdsregler

  • Send aldri personlig eller finansiell informasjon via e-post.
  • Sjekk hvor lenken tar deg. Ved å holde musepekeren over lenken, kommer webadressen opp.
  • Sjekk om adressen er feilstavet eller slutter på .com istedenfor .no, etc.
  • Prøv å ikke klikke på lenker i e-post, men kopier heller adressen manuelt. Dersom linken viser til en nettside, skriv adressen heller direkte inn i nettleseren.
  • Vurder avsender og nettsider nøye, før du oppgir informasjon
  • Forsikre deg om at nettbanker o.l. krypterer sidene (se etter: https:// og hengelåsen)
  • Hold operativsystem og programmer oppdatert.
  • Benytt oppdatert antivirus.

Kilde: Nettvett.no