Hopp direkte til innhold

Hopp direkte til Søk

Har du gitt fra deg personlig informasjon?

Dersom svindlere får tak i din personlige informasjon som personnummer, kontonummer og kortnummer kan den bli solgt videre og bli misbrukt.

Som regel forsøkes dette gjennomført ved at du blir bedt om å klikke på en lenke i en e-post, og at denne lenken tar deg til en nettside som kan ligne veldig på en ekte nettside.

Denne nettsiden kan ligne på en ekte nettside som for eksempel e-postleseren din, en nettbutikk eller "min side".

På den siden du havner på, som er en svindelside, blir du bedt om å oppgi en eller annen informasjon om deg selv.

Informasjonen blir brukt til svindel

Dette er en litt annen form for phishing som ikke har til hensikt å gjennomføre en transaksjon her og nå, men isteden samle inn informasjon om deg som senere kan videreselges eller benyttes til svindelformål.

Slik brukes din personlige informasjon

Navn og personnummer kan eksempelvis benyttes til ID-tyveri ved at det blir tatt opp et banklån i ditt navn.

Kredittkortnummer kan benyttes til kontantuttak i land som har dårligere sikkerhetsmekanismer enn hva vi har i Norge.

Brukernavn og passord kan benyttes til bestilling av varer og tjenester i ditt navn. Leveringsadressen er som regel endret slik at du ikke skal opppdage det.

Ingen grenser

Det er i grunn kun fantasien som setter grensen for hva svindlerne kan gjøre. Derfor er det ekstra viktig å være på vakt når man mottar e-post som ber om din personlige opplysninger.

Slik unngår du å bli svindlet

Rådene for å unngå at akkurat du blir svindlet er ganske enkle og har vært skrevet mange ganger. Likevel er det fryktelig fort gjort å bomme i en travel hverdag.

  • Sjekke hvem avsenderen er. Det kan f.eks. stå "Landkreditt bank" som avsender, men når du klikker på avsenderadressen og sjekker denne, så viser det seg at e-posten egentlig kommer fra "#¤&%TGRD@gmail.com" (eller kanskje den mer subtile "lankreditbank.com").
  • Sjekk hvor lenken som ligger i e-posten egentlig fører deg ved å holde musepekeren over lenken et øyeblikk. Her benyttes ofte lenker til adresser som ligner på den originale, men ikke helt. F.eks. kan de feilstave ordene litt, slik at lenken tar deg til "lankreditbank.com", istedenfor landkredittbank.no som er den korrekte.
  • Sjekk staving og ordbruk. Fortsatt er ikke norsk et så utbredt språk at det benyttes av de fleste. Mange svindlere stoler derfor på auto-oversettelse, og det blir det foreløpig ikke noe godt språk av
  • Slik kan en falsk e-post se ut.. Se svindel e-posten som ble sendt ut til noen av våre kunder.
  • De aller fleste norske banker vil ikke be deg om å åpne vedlegg eller klikke på lenker i e-post. De vil heller be deg om å gå inn i nettbanken uten at du selv skriver inn korrekt adresse i adressefeltet.
  • De aller fleste seriøse aktører vil ikke be deg om å oppgi personlig informasjon på denne måten.
  • Ingen norske banker vil heller be deg om å oppgi brukernavn/passord eller tilsvarende i skjemaer.
  • Sjekk at det er "https" i starten på lenken som ligger i adressefeltet på nettleseren når du skal logge deg inn. Dersom det bare står "http" bør du bli mistenksom og ikke gå videre.
  • Sørg for å alltid ha oppdatert antivirus programvare fra en anerkjent leverandør på maskinen din.
  • Unngå bruk av nettbank på nettkafeer, åpne/usikrede nettverk eller andre maskiner du ikke har kontroll over.