Hopp direkte til innhold

Hopp direkte til Søk

Blir du svindlet av banken din?

Har du noen gang vært så heldig at du har vunnet 5.000.000$? Du er ikke alene.

De fleste av oss får fra tid til annen e-post om at vi har vunnet fantastiske beløp, arvet fra en rik onkel eller fått tilbud om å bli med på mer eller mindre tvilsomme transaksjoner fra land i Asia eller Afrika.

Disse er som regel lett å se at er svindel.

Tvilsom e-post

Men hva gjør du når du får en e-post som tilsynelatende er fra banken din? Når e-posten har korrekt logo og kanskje inneholder personlig informasjon om deg. Du leser at du er i ferd med å bli svindlet, og blir oppfordret til å stoppe en betaling ved å bekrefte at du faktisk ikke har kjøpt varer for 300 USD i Ghana.

Har du latt deg lure?

Har du latt deg lure i en travel hverdag til å åpne vedlegget? Eller til å klikke på lenken og logge inn i noe som ser ut som nettbanken din?

Svindlerne blir flinkere og flinkere til å utgi seg for å være banker eller kredittkortselskap. Norsk språk begynner å komme på plass, og bruk av navn, logoer osv kan være til forveksling lik bankens vanlige utsendelser.

Hvorfor sender svindlerne ut slike e-poster og meldinger?

Det er vanligvis fire hovedgrunner,

  1. For å få påloggingsinformasjonen din

  2. For å rekruttere deg som "muldyr"

  3. For å få tilgang til personlig informasjon om deg

  4. For å infisere maskinen din med et virus

Klikk på lenkene over for å lese mer om hvordan de prøver å lure deg.

Slik unngår du å bli svindlet

Rådene for å unngå at akkurat du blir svindlet er ganske enkle og har vært skrevet mange ganger. Likevel er det fryktelig fort gjort å bomme i en travel hverdag.

  • Sjekke hvem avsenderen er. Det kan f.eks. stå "Landkreditt bank" som avsender, men når du klikker på avsenderadressen og sjekker denne, så viser det seg at e-posten egentlig kommer fra "#¤&%TGRD@gmail.com" (eller kanskje den mer subtile "lankreditbank.com").
  • Sjekk hvor lenken som ligger i e-posten egentlig fører deg ved å holde musepekeren over lenken et øyeblikk. Her benyttes ofte lenker til adresser som ligner på den originale, men ikke helt. F.eks. kan de feilstave ordene litt, slik at lenken tar deg til "lankreditbank.com", istedenfor landkredittbank.no som er den korrekte.
  • Sjekk staving og ordbruk. Fortsatt er ikke norsk et så utbredt språk at det benyttes av de fleste. Mange svindlere stoler derfor på auto-oversettelse, og det blir det foreløpig ikke noe godt språk av
  • Slik kan en falsk e-post se ut.. Se svindel e-posten som ble sendt ut til noen av våre kunder.
  • De aller fleste norske banker vil ikke be deg om å åpne vedlegg eller klikke på lenker i e-post. De vil heller be deg om å gå inn i nettbanken uten at du selv skriver inn korrekt adresse i adressefeltet.
  • De aller fleste seriøse aktører vil ikke be deg om å oppgi personlig informasjon på denne måten.
  • Ingen norske banker vil heller be deg om å oppgi brukernavn/passord eller tilsvarende i skjemaer.
  • Sjekk at det er "https" i starten på lenken som ligger i adressefeltet på nettleseren når du skal logge deg inn. Dersom det bare står "http" bør du bli mistenksom og ikke gå videre.
  • Sørg for å alltid ha oppdatert antivirus programvare fra en anerkjent leverandør på maskinen din.
  • Unngå bruk av nettbank på nettkafeer, åpne/usikrede nettverk eller andre maskiner du ikke har kontroll over.