Hopp direkte til innhold

Hopp direkte til Søk

Kjenner du tidstyven din?

Mange synes det er nytteløst å planlegge dagen fordi det alltid kommer noe i veien. Her kan du få noen tips til hvordan du kan ta styringen.

Av Ole Christen Hallesby

Det er normalt at dagen ikke blir som du har tenkt og at du ikke har fått gjort alt du har planlagt. Men det er ikke en unnskyldning for ikke å gjøre noe med det. Hvis du i større grad klarer å identifisere hva som fører til avbrudd og forsinkelser, vil du også kunne få mer ut av arbeidsdagen.

En tidstyv er en aktivitet som i tillegg til å stjele tiden din, fjerner fokus fra dine primære arbeidsoppgaver. For mange har dette gått så langt at de aksepterer at "sånn er det bare". Men det er mulig å gjøre noe med det. Du må vite hva som er dine primære arbeidsoppgaver i dag og i tillegg bli bevisst på hva som kan være tidstyven. Her er noen eksempler:

Avbrytelser: De fleste av oss arbeider mer effektivt hvis vi kan fullføre en oppgave av gangen. Legg derfor slike oppgaver til en del av dagen som det er størst sjanse for ikke å bli avbrutt. Gi beskjed til de rundt deg at du nå ønsker å jobbe uforstyrret. Skru av telefonen.

Epost og meldinger: Tilgjengelighet er en forventning, men du må styre den. Det betyr også at du må styre din nysgjerrighet eller uvane. Å lese meldinger hele tiden betyr ikke bare at du blir avbrutt, men ditt fokus fjernes fra det du holder på med. Bestem deg for bestemte tidspunkt på dagen du skal sjekke innboksen.

Dårlig planlegging: Hjernen har en stor evne til å skifte fokus fra en ting til en annen, men det er ikke dermed sagt at det er effektivt. En enkel plan for dagen fører til en bevissthet om for eksempel at en spesiell oppgave skal ha første prioritet i dag. Spør deg selv når kvelden kommer om hva som fikk deg bort fra å gjennomføre den oppgaven.

Start med det du kan

Du må akseptere at du ikke kan gjøre noe med alle tidstyvene. Men du kan starte med det du kan gjøre noe med. Ingen fanger tidstyven for deg! Still deg selv kritiske spørsmål om du kunne delegert en oppgave, om eventuell beslutningsvegring gjør at du hopper fra en ting til en annen eller at du ikke er tydelig nok i forhold til dine omgivelser når det gjelder å sette grenser.

Mye dreier seg om å øke egen bevissthet og bryte gamle vaner. Hvis du trenger tips eller  ere e prioritet i dagdet amle vaner. Hvis du ser om å sette grenser. beslutnibgsvegringskal ha første prioritet i dagdet om hvordan du kan planlegge eller prioritere finner du flere kilder for dette i lenkene nedenfor.

Norsk Landbruk: Lean til bøndene i 2015

Wikipedia: Getting Things Done